Kedves Kanka!
ad I. A Jézusi kinyilatkoztatás teljes volta nem azt jelenti, hogy akik önhibájukon kívül nem hallottak Jézusról és a kinyilatkoztatásról, azok nem üdvözülhetnének. Ez azt jelenti, hogy Jézus után új kinyilatkoztatás nem születik.
A „megváltás koncepciója” az Egyházon alapul, hiszen Jézus egy Egyházat alapított. Éppen arról szól a dokumentum, hogy ez az Egyház legteljesebben a Római egyházban van meg.
ad II. A Krisztusról sem állítjuk, hogy ne létezett volna a megtestesülés elott. ’Mielott Ábrahám lett, én vagyok’ Ugyanakkor a feltámadás egy igen jelentos fordulópont az emberiség életében Ezért állítható, hogy a Szentlélek a feltámadt Krisztus Lelke.
ad III. Az üdvözítés nyilvánvalóan az Isten feladata. Az Egyház az Isten muvét viszi a világban, az Isten muködik az Egyházban.
Jézusban a teljes kinyilatkoztatás megtörtént, így nem nagyon valószínu, hogy valamit elhallgatna az Egyház elol, de az lehetséges, hogy az ember nem mindent ismer fel úgy, ahogy kellene, vagy rosszul ért dolgokat. Éppen azért fontos a tanítóhivatal, hogy ne az egyes ember értelmezze a dolgokat, hanem tulajdonképpen maga a közösség.
ad IV. Erre megint csak azt tudom mondani, hogy Jézus egy Egyházat alapított, amely ma a legtökéletesebben a Római Egyházban áll fenn. A legitimitásról szóló topicban volt errol mostanában szó.
ad V. Én egyáltalán nem érzem, hogy itt hatalomféltésrol lenne szó.
ad VI. Errol azt gondolom, hogy az ember eleve olyannak teremtetett, hogy keresse az Istent. Ilyen értelemben a pogány vallások is nevezhetok isteni eredetu vallásnak. Ugyanakkor nyilvánvaló, hogy rossz úton keresik az Istent. Éppen az ógörög filozófiából derül ki, hogy a gondolkodó, Isten kereso ember eljut az egyisten hitig. – lsd Platon idea tana.
ad zárószó: Picit mellékvágánynak tunik, erkölcstanból került elo a lelkiismerettel kapcsolatban, hogy lehet a lelkiismeret elháríthatatlanul téves. Azt hiszem, ugyanígy lehet az igazságkeresésben, a vallásban is az emberelháríthatatlanul tévedésbe. És ebben az esetben Isten nyilván nem fogja büntetni, vagyis Isten bárkit üdvözíthet, kegyelme végtelen és határtalan. A felnott keresztelés szertartásában van egy ilyen mondat, miután a jelölt kifejezte keresztelkedési szándékát, hogy nem kerested volna Istent, ha erre o nem indított volna. (nem ez a pontos szöveg, de ez a lényege)
Egyébként érdemes az Új Ember mostani (szeptember 17-ei) számát elolvasni. Bábel Balázs érsek atya nyilatkozik a dokumentummal kapcsolatban. Ha meg lesz a gépen, beteszem majd.
Más. a Heti Világgazdaság címu újság sosem arról volt híre, hogy az egyházi témákra pozitíven reagáljon, sokkal inkább a kötözködo, hadd ne mondjam, hogy rosszindulatú, a beállítottsága, különösen a katolikus egyházzal kapcsolatban. Ez az Udvari által beidézett cikkben is látszik, érzodik.
Üdvözlet mindenkinek
satya