PETYUS Creative Commons License 2000.08.22 0 0 281
sinequanon:
>sajnos - most fel lehet hördülni - még a kottával sem tudok mit kezdeni
>...
>Az, pedig, hogy könyvet is írtál, még jobb - melyik lenne az?

Akkor látogass el ide, ezt pont azért írtam, mert úgy találtam, vannak egy páran, akiknek hasznára válik:
Kabóca zenefüzet öntevékeny zenetanulóknak

>Először is még voltak olyan sikeres, életképes bemutatók, amelyek tárgyai a mai napig közkedveltek. Kérdem én, ki hallgat ma rendszeresen 30 év előtti Boulez-műveket?

Pont az a gond, hogy a közönség lemaradt, emiatt a zeneszerzés mestersége öncélúvá vált. Emellett ma is születnek sikeres művek, melyeknek jó részét a könnyűzene című nemlétező skatulyába szokás belegyömöszölni. Gondoljunk bele, hogy pl. a Vízizene, vagy akár Bach zenekari szvitjei szintén ebbe a skatulyába mentek volna annak idején. Arról viszont fogalmam sincs, hogy hogyan viszonyult a kortárs közönség pl. Gesualdo mai füllel hallgatva is disszonáns kórusműveihez. Tud erről valaki valamit? Talán úgy voltak vele, hogy a herceggel jó lesz vigyázni, nehogy úgy járjunk, mint a hercegné?

>Másodszor: a szórakoztató zene is megkövetelt szerzőitől/előadóitól egy bizonyos (nem is túl alacsony színvonalú) technikai és elméleti tudást - hol van ma ez?

Ugyanott. A különbség ott van, hogy egyéb szemetet is eladnak szórakoztató zene gyanánt, ami nem is szórakoztató meg nem is zene, de eladják, mert megtehetik, mert a közönség igénytelen, mert kimaradt az életéből az aktív muzsikálás, így nem alakult ki benne a képesség, hogy különbséget tegyen jó és rossz között.

>Harmadjára: nem volt olyan jellegű elidegenedés a "komoly" és a "könnyű" zene élvezői közt, mint most.

Az élvezői között most sincs elidegenedés. Elidegenedés a saját magukat nemlétező skatulyákba gyömöszölő sznobok között van.

>Negyedikképpen: a zeneipar csak a komolyzenében létezett, pontosabban akkor kezdett kialakulni azon kívül...

Az nem zeneipar, amikor a herceg megrendeli a zenét a vacsorához és az azt követő bálhoz? Vagy az nem elég könyű? Egy menüett, egy gigue, egy gagliarda az mi? Talán nehéz zene?
Vagy az nem zeneipar, amikor az igric olyan históriát költ, ami tetszik a földesúrnak, és ellátja egy heti elemózsiával, hogy a szomszéd városokban is elénekelje?

>ajénlom menj el valamelyik kortárszenei fesztiválra. ... Néha az az érzésem, hogy verseny zajlik, ki tud nagyobb baromságot csinálni. A kedvencem az volt, amikor az Amadinda egyik koncertjén 10-20 percig egy jól bemikrofonozott óriáskaktuszt pengettek....

Hát erre tényleg el kellett volna mennem :-)

>gregoriánhoz: ... élő volt, satbil volt a helyzete. Azért, mert nem megőrizni, hanem csinálni akartak valamit, és gyakorlati _funkciója volt_.

Lényeges szöget találtál fejen. Úgy lehet valamit legjobban megölni, ha elkezdjük "megőrizni".

Előzmény: sinequanon (260)