Kedves neom
csak néhány részletre szeretnék itt kitérni.
A számitogépes vezérlés két okbol lehet érdekes a modellezök számára:
1. olyan nagy a terepasztal, hogy azt hagyományos eszközökkel már nem lehet kezelni. (hatalmas relé szobák stb. kellenek hozzá).
2. a modellezö élvezi a számitogépes technologiát, és idöt, pénzt nem számitva rohan az uj technologia felé.
Most nézzük, hogy melyik lehetöség áll fenn:
1. azt hiszem az europai házi terepasztalok ezt a szintet nem érik el (tisztelet a kivételnek). Ráadásul a nagy vasut sem halad nagyon ebbe az irányba - hol is van már számitogépes bizber, vonat vezérlés (dispecser) stb. Ugye alig van.
2. marad ez a lehetöség. Itt meg nem szabad sem az idövel, sem a pénzzel érvelni, csak csinálni kell.
Szerintem is (habár elég otthonos vagyok az elektronikában meg a számitástechnikában) pillanatnyilag egy számitogépes rendszer még nagyon bonyolult - csak egy bizonyos bonyolultság felett érdemes vele foglalkozni (nem egy terepasztal esetében, amelyiken 10 válto, meg 5 jelzö van).
A te kérdeseidre is van elég sok megoldás, nézz körül a CONRAD vagy a VÖLKNER katalogusokban (csak most a közelebbi német nyelvüeket emlitem), ahol van mindenre valamilyen megoldás.
A jelzöket, ha fogalom szerint kezeled (azaz ha 40 km/h mutat, akkor legyen valahol egy kimenet, ami csak ezt jelzi), akkor nincs semmi akadálya a sebesség proporcionális kezelésére, mert a sebességszabályozo áramkörök bemenetére kell csak a megfelelö jelet vezetni. Ez sokszor egyszerübb mint a leirás.
Ha mégis PC-és vezérlésre készülsz akkor jo, ha bizonyos elveket már a kezdettöl elfogadsz, és már ettöl a foktol igy tervezed az asztalodat. Sajnos ez elég költséges, és sokat kell hozzá gondolkodni, és a dolgokat mélyen tanulmányozni (azaz tanulgatni), hogy utánna ne legyen nagy csalodás a tervböl. Ezért nem tudok mást mondani, mint irodalom után nézni, és bizonyos dolgokat megérteni, és meg is fogadni. (hidd el még nekem se könnyü, pedig majdnem ez a szakmám). Ilyen esetekben nem lehet félmegoldásokkal dolgozni, mikor sokszor már az sem mindegy, hogy melyik sinszálat szakitjuk meg a vezérlés számára, és sajnos egy nagyobb terepasztal majdnem egyenlö egy nagy hatásfoku zavargenerátorral, ami mindent zavar, még a legjobb PC-t is. Sok jol müködö terepasztalon még a mozdonyokat is gondosan válogatni kell, hogy mehetnek-e, vagy nem (pedig a PC nem szabályozza azok sebességét, hanem csak a vonatutakat biztositja).
Lehet, hogy majd összeáll itt a topicban egy társaság, ahol hozzáfog tudni mindenki szolni a dolgokhoz, és nagyon sokat lehet majd tanulni - ami sajnos nekem abban az idöben nem volt megadatva, azaz, hogy majdnem mindent a saját káromon tanultam.