Mr. Mosley :-)
Nem küldünk el a halál nemi szervére, miért tennénk?
Beszéljünk a 440/460-ról. Elôrebocsátom, hogy pár dolog, amirôl szó lesz ízlés kérdése, úgyhogy kár vitát nyitni róla.
A 440-es a 80-as évek végén, 90-es évek elején gyártott olcsó autója a Volvonak. A modellpaletta alsó fertályán szerepelt, amolyan nép-Volvonak szánták.
Műszaki alapjait tekintve a kocsi Renault -- a motor, a váltó, a futómű a franciáktól jön, a kasztnit Hollandiában (meg Belgiumban?) gyártották. A belsô szerintem kissé utal a svéd származásra, legalábbis nekem egyértelműen "ütötte" a németes ízlésvilágot, meg kellett szokni. Furcsa volt az ülések formája, a függölegesen elhelyezett szellôzôrostélyok, a kezelôszervek kialakítása, (klíma gombjai, ablakemelô és tükör gombjai, stb.).
Azt azért el kell mondanom, hogy a majd' 2 és fél év során, mialatt a 460-ast nyüstöltem, telljesen hozzászoktam ezekhez a skandináv furcsaságokhoz. Sôt! Mivel azt véltem felfedezni, hogy a kocsi maga nagyon átgondolt és vezetôbarát kialakítású, nagyon meg is szerettem.
Ha jól emlékszem a Te kocsid cégautó. Ezekkel (meg a használt 400-asokkal általában) van egy nagy gond. Mivel az alkatrész nagyon drága hozzájuk, ezért az apróbb javításokat sokszor el sem végzik rajtuk, és amikor már komolyan elkezdenek szétesni, akkor elsózzák ôket. A cégautó-szindrómát meg ugye mindannyian ismerjük: nincs a kocsinak igazi gazdája, ezért tulajdonképpen mindenki csak széttapossa, amennyire lehet, meg belerakja a mocskát, de nem törôdik vele :-(
Ennyit a kocsiról általában, most térjünk ki a részletekre.
1.
Darabos a váltó, kemény a kuplung.
Szerintem túlságosan hozzászoktál a Fiesta váltójához meg kuplungjához, az tkp. nôi autó, ezért vajpuhára vették. A 440 Turbot nem a lányoknak pozícionálták, ezért kicsit macsósabban lehet benne kapcsolni. (Éreznéd a T5-öt, abban csak igazán kemény a kuplung!) Ennek ellenére én nem mondanám, hogy az én kocsimban akadozott volna a váltó, sôt! Oya barátom, aki azért már kipróbált egy-két jobb és nemesebb autót is, egészen el volt ragadtatva az általa hajtott 440-es és az én 460-asom váltójától.
Szóval szerintem ha kemény a kuplungod és akadozik a váltód, akkor nézesd meg a tengelykapcsolót. Szerintem kissé lehalt már, (ezért kemény) és nem emel ki rendesen (ezért akadozik a váltó).
2.
Szervokormány:
Mivel a 440-es elsôkerékmeghajtású, és viszonylag nagy nyomatékot leadó autó, bizony érezni rajta hajtási befolyásokat. (A BMW-nak valahol igaza van a hátsókerékhajtás királyságát illetôen, de én azért nem égetném magam ely *olyan* reklámmal -- de ez más tészta.) Viszont amit leírsz, hogy nem áll vissza a kormány egy bizonyos helyzetbôl, meg hogy igencsak tekergeti a kormányt a kocsi gázadásnál, arra enged következtetni, hogy rossz a futóműbeállításod. Nekem ilyen gondom sem volt, elég határozott volt a visszatérítô erô. Nehéznek sem éreztem a szervot, inkább sportos kocsihoz túl könnyűnek, pedig a gyárinál jóval kisebb sportkormányom volt. Ez viszont ízlés kérdése.
3.
Ülések:
A 400-asoknak szerintem nem túl puha az ülésük, de valóban távol esnek a sportülés fogalmától. Megítélésük szintén ízlésbeli dolog, nekem mind a formájuk, mind a tömésük tetszett. Van bennük állítható deréktámasz -- sajna ezeket könnyű tönkretenni, de egyszerűen megjavíthatók. Én 187 centi vagyok, és elég kényelmesen elfértem a kocsiban, az ülést a leghátsó pozíciótól számítva visszafelé a második ricnibe ugratva használtam. Próbálkozz az üléslap magasságával játszani, el kell hogy férj benne.
4.
Légkondi:
Neked nem a klímád folyik, hanem a fűtôradíátorod. Sürgôsen ellenôrizném a helyedben a motorban a hűtôvozet. Ez sajna rendszeresen elôforduló hiba az öregebb daraboknál, márkaszervízben tudnak róla. Ha az Ivanicshoz vinnéd, ott tudnának mit kezdeni vele -- máshol esetleg túl lusták lebontani a műszerfalat. Ha már ott vagy, akkor pucoltasd ki a klíma légvezetékeit, fúvasd be fertôtlenítôvel és rendelj a kocsiba pollenszűrôt -- egy csomó késôbbi kellemetlenségnek veheted ezzel elejét, és legalább a kétszeri szétbontás munkadíját megspórolod...
5.
Infocenter:
Ha zavar, javíttasd meg. Lehet, hogy csak kontakthiba, lehet hogy a jeladó rossz vagy csak le van szakadva. Ha elviszed az Ivanicshoz, a Pap Lacit keresd, 2 perc alatt megmondja, mi a baja.
6.
Zörgések:
Igen, ez tipikusan 400-as jelenség. A zörgéseket megszüntetni a kasztni alapos átvizsgálásával, az ajtókban a kábelkötegek rögzítésével, az esetleg meglazult elemek (tipikus a kartámasz) rögzítésével, a hiányzó vagy törött patentok pótlásával lehet. Ha nyiszorgást hallasz, arra használ egy Gleitmo 300 névre hallgató molibdénes spray, ellentétben a szilikonnal, ami csak összemaszatolja a kárpitokat. Kicsit foglalkozni kell a kocsival.
7.
Ford Fiesta 1.8D:
Ha neked ez a kocsi jobbnak tűnik, mint a Volvo, akkor tényleg komoly bajok vannak a kocsiddal. Nem lehet egy lapon említeni a kettôt, pláne hogy turbos 440-esed van. Ebbôl a feltöltött motorból, feltéve hogy 90 utáni gyártású, kisebb vadállatot lehet kihozni. Nekem 160-180 lóerô körül muzsikált, de chiptuninggal simán túl lehet lépni a 200-on. Na, AKKOR majd fogja rángatni a kezedben a kormányt, de szerintem nem fogsz vele foglalkozni, elég bajod lesz az arcodra kiülô hatalmas vigyor elkendôzésével.
Mindenesetre vidd el a kocsit a márkaszervízbe egy állapotfelmérésre, lehet hogy a problémák nagy részét orvosolni fogják. Nem lesz olcsó, de ha céges a kocsi, hadd fizessen a company. Én rövid idô alatt nagyon megszerettem a kocsimat, a mai napig nosztalgiázok, ha találkozom vele. Golfból ültem át, de nincs az az isten, hogy visszaváltsak VW-re. Ezerszer inkább egy 6 éves 460-as, mint egy 2 éves Golf IV.
Ez itt az én hajdani kedvencem:
Ezek meg azon hozzászólások számai, ahol a topicban 400-asokról esett szó kiválogattam ôket Neked. Linket csinálni mindegyikhez már nincs erôm, annyit megtehetsz, hogy megkeresed ôket -- mindenesetre kevesebb fáradsággal jár, mint átlapozni az egészet. Még nem értem mind az 5400 hozzászólás végére, kb 1500-nál tartok, de nagyjából ezek voltak:
3, 57, 244, 256, 272, 295, 297, 301, 306, 381, 513, 531.
Sok sikert!