Véget ért a Lower Decks!
Aki még nem látta az utolsó részt, annak szólok, hogy spoiler-veszélyes a hozzászólásom.
Szóval, nekem nem voltak nagyon komoly elvárásaim a finálé előtt, nem azért mert ne élveztem volna az évadot, hanem mert egyszerűen egy animációs sorozatról van szó, egyszerűen 20 perces epizódokkal nem lehet egy másfél órás finálé drámáját megcsinálni ilyen kevés idő alatt minden szálat szépen elvarrni, minden karakternek jövőt. És hát ez ugye eleve részben egy paródia sorozat, szóval nem is itt van hangsúly, hogy egy All Good Things vagy What you leave behind szintű lezárás legyen 170+ rész után. Mégis, szerintem sikerült nekik méltóan lezárni, főleg arra gondolok, hogy a dráma és a humor pont jó arányban volt, hogy a sorozat részének érződjön, de mégis legyen benne extra érzelmi töltet.
Most is rengeteg kikacsintás volt és legjobban azokon a poénokon nevettem, amiket a "Kurtzman trek" kárára írtak bele. Az elején a normális klingonok átalakítása Discovery-s kling-orkokká vicces volt, a végén a kaptányi szállóige erőltetettségén való gúnyolódás vicces volt, persze az All Good Things-es utalások is egyértelműek voltak. A karakterek mind kaptak hozzájuk méltó pillanatokat, persze ilyen kevés idő mellett nem sokat, a történet is faék egyszerűségű volt, de összességében szerintem jól megoldották.
Amikor indult a sorozat, még nem tetszett, egyszerűen úgy tűnt, mintha valaki gúnyt űzne a Star Trek-ből, volt pár olyan poén az elő évadban, ami szerintem nem a ST-el, hanem rajta nevetett, de szerintem hamar kiderült aztán, hogy ezt olyanok csinálják, akik IMÁDTÁK a régi ST-et, akik nézték és értették, hogy miről szólt. Az élőszereplős sorozatokat sajnos olyanokat csinálják, aki nyilvánvalóan alig néztek ST-et, maximum bizonyos részeket és inkább a popkulturális közhelyeket tudják róla, nem a sorozatot magát. A Lower Decks tényleg Star Trek termék volt, mert akik csinálták, azok tudták, hogy mi a lényege. És ezért ostobaság a Kurtzman-trek kritikusait annyival elintézni, hogy nem bírják a változást, az újat, hiszen nem a újdonsággal van baj. A Lower Decks más volt, de működött.
A probléma sajnos az, hogy a SNW jobb részeit leszámítva csak 31-es akármi meg akadámia sorozat lesz, mindkettő pedig annak a Star Trek-gyűlölő szerencsétlennek a közvetlen projektje. Szóval én inkább újra végig fogom nézni ezt a sorozatot. Azok meg remélem megbuknak. Alex Kurtzman meg kukásnak sem lenne alkalmas. "Nem azt mondom, hogy Kurtzman-nek szemetet kellene szállítani, hanem hogy magát Kurtzman-t kéne elszállítani, MINT szemetet" - (aki ezt az utalást értette, az igazán magas szintű Star Trek rajongó)
(Persze az már egy másik téma, hogy miért van, hogy az Orville és a Lower Decks esetében is humorra van szükség, a vígjáték külsőségeire, hogy ez a gondolatiság eladható legyen manapság. Valószínűleg az a helyzet, hogy az a fajta hozzáállás a világhoz, a társadalmi kérdésekhez, az ideológiákhoz, a klasszikus, modern tartalmi alapú feldolgozása ezeknek a témáknak egyszerűen már "nem menő", már nem gondolkodnak így az emberek. Ma már a kommentelők a régi Star Trek sorozatok politizáló epizódjainak a felét elnyomónak bélyegeznék, a másikat másik oldalról woke-nak és szétrobbana az emberek feje, hogy hogy lehet, hogy ilyen módon dolgozzák fel a szabadságjogok, a túlnépesedés, a halálbüntetés, a túlvilág, a osztálykülönbségek, a gondolatrendőség, stb. témáit, mert az aktuálpolitikai kérdések miatt ma már emiatt az emberek megfojtják egymást és megszakítanak minden kapcsolatot a másik oldalival, szóval nem értik, hogy lehet ez "szórakozás", hanem egy lelkesítő aktivizmus a sablon szerint, hanem valódi kreatív írás amiről vitatkozni kell vagy érdemes. Arról nem is beszélve, hogy azok a fajta 60-as évekbeli mozgalmak amik a TOS és TNG sok epizódjának alapján képezték, jelenleg szerintem kettős harapófogóban vannak, de ez már másik téma. A lényeg, hogy sajnos azt látom, hogy a klasszikus Star Treknek sem a formátumára, sem az ideológiájára nincs már igény. Pedig ma is van rengeteg téma, amit fel lehetne ilyen módon dolgozni, sőt, szerintem nagy szükség lenne rá.
Ezért ehelyett a "komoly" Star Trek a legtöbb esetben megmarad a pátosz, a giccs szintjén, a társadalmi témák meg megmaradnak azon a szinten, hogy felrobbantjuk a férfit, aki beszólt Michael Burnham-nek, mert ezt érdemli. Mint a vallási fanatikusok vagy mint a vadállat tüntető 18-19 éves mostani egyetemisták. És ehhez jön a nyálaskodás, hogy a szeretet, az egység, az elfogadás nagyon fontos. Az Orville-ben a moklán gyerek nemváltása/visszaváltása pontosan ugyanúgy a "progresszív" ideológia mentén lett megírva, aztán az mégis jó lett, mivel a hagyományos módon, a téma nyílt körbejárására épült, amit utána meg lehet vitatni. Az dráma volt, komolyan vehető szereplőkkel és nem egy gyerekes hiszti, mint a Kurtzman Trekben, ahol a társadalmi kérdésekre való utalás kimerül a gagyi történetbe helyezett szánalmas identitáspolitikai pózolással.)