Törölt nick Creative Commons License 2000.06.21 0 0 7
A Mazda Xedos 6 1992-ben került forgalomba. Akkor igen meglepő formája volt, semmi máshoz nem hasonlított. Ellenben hamarosan minden autógyár, még a Mercedes is elkezdte másolni a Xedoson megjelent stíluselemeket. Az autó formája még ma is időtálló - már annak, aki nem utálja, hiszen pölö az eretedi gömbölyű 121-es is tök ellentétes érzelmeket váltott ki. Az eredeti Xedos széria ülései hihetetlenül kényelmesek voltak, az autó olyan viselet volt, mint egy nagyon elegáns, nagyon méretre szabott öltöny. Az autó fényezése is forradalmi újításnak számított, szerintem a Xedos egy - méltatlanul el nem ismert - etalon az autógyártásban.

Eleinte a Mazda tanítgatta a Fordot, hogy kell autót gyártani (Probe). Később részvényeket vettek egymásból és a szkanderben a Ford maradt felül. Átvette az irányítást a Mazda felett és sikeresen lezüllesztette a Mazdát saját szintjére.

Korábban a Mazda csak nagyon jó autókat készített hihetetlen választékban, de profitot nem sokat csinált, éppen eltartotta magát. A Ford szerint ez tarthatatlan volt, csökkenteni kellett a választékot és csökkenteni a minőséget, a kidolgozás finomságát is.

Ami a motorokat illeti, Mazdáék olyat tudtak, amihez európaiak hozzá se' szagoltak. Olvasom - évekkel ezelőtt - a fanyalgó újságcikket, miszerint a Mazda a 270 lóerős nemtudommilyen autóját ezentúl már csak 250 lóerővel szállítja :-(. Azt meg sem említi a cikk, hogy az az autó még jobb lett, sokkal kevesebbet fogyasztott és kisebb lett az emissziója, azt meg a hazaiak fel sem fogták, hogy ez egy Wankel motoros autó volt.

Szóval a Mazda egy nagyon jó technológiai és design cég volt. Béke poraira.

Pár éve beültem egy új Xedos 6-osba. Az már a Ford által ésszerűsített :-( változat volt.