Ez a megtérülés számítgatás valóban furcsa dolog , de valamit számolni csak kell . A régi könyvelős vicc* is erről szól -- mindenki arra jut , amire szeretne , így aztán számolással alátámasztottan vesz új autót , néhány éveset , ősöreget , dízelt , benzinest , hitelre vagy készpénzre , lízingel vagy bérel ...
Ezt a számítást a 11 milliós aksira nem én végeztem , nekem is úgy mondták . Ha jól belegondolok a legdrágább járműveimet használom a legkevesebbet , sőt , jószerivel nem is (napi) közlekedési célt szolgálnak .
A nagy Honda 3 éve van meg , alig 5 ezer km-t mentem vele ezalatt , pedig azzal lehetne haladni , hamar jönnének a kilométerek . Kis CB50-es Hondát 2015-ben vettem , az első 7 évben alig több mint 700 km-t tettünk bele , mostanra már átlépte (éppenhogy ) az ezret , de idén (2024-ben ) csak egyetlen egyszer ment ki az utcából , akkor olyan bő 30 km-t gyűrhettem bele . A kvad volt a legdrágább a fentiek közül , tavaly szeptemberben vásároltam , mostanra olyan bő 800 km került bele . Az Isigo még nincs berendszámozva , de az éves futásteljesítménye annak is gyaníthatóan néhány száz km lesz csak . Ezeknél a járműveknél nyilván és se foglalkoztam valamiféle megtérüléssel , ez a járműbuzéria a legfőbb hobbim , sokféle járművem van , van ilyen is .
Az elektromos kocsinál se nagyon mérlegeltem , úgy döntöttek kipróbálok egy ilyet , így amikor kedvező lehetőség nyílt rá akkor megvettem -- annyiféle gép van a háznál , legyen egy ilyen is . Magam részéről olyan bő 30 km-t hatótávot már elegendőnek ítéltem a napi mozgásokhoz ( azon felül általában van lehetőségem napközben rátölteni ) , az meg csak összehozható . Végül a dolog -- kényszerűen --kedvezőbben alakult , így messze elegendő lett hatótáv , a helyi autókázásból teljesen kiszorította a dízeleket , azok csak akkor mozdulnak ha cipekedni kell ( az elektromosnak minimális a csomagtere , nem véletlenül írtam pár éve , hogy a Twizyvel nem lehet horgászni menni -- meg bevásárolni se ) , a munkahelyre nem is tudom mikor mentem utoljára a JDM-mel .
Az elektromos járgány nagyon sokaknak tetszik , bár amikor az árát megtudják akkor többnyire meghűl a vér a lelkendezőkben . A távrekordja a sóstói túra volt , előtte mentem egy tesztet a környéken , bár azt már korábban is tudtam , hogy a 100 km-t lazán összehozza a városban . Töltöttség kijelzőm gyakorlatilag nincs , teljes töltésnél mindig nullázom a napi számlálót . A találkozó előtti teszt nagyon kedvezően néz ki , bár a teljes igazsághoz tartozik , hogy a km számláló ( jó kínai szokás szerint ) 10 %-ot csal , illetve ezzel annyira ki volt facsarva az aksi hogy alig vonszolta magát a végén a járgány , és maga a teszttáv is kímélő pedálkezeléssel lett megtéve . Bár egyébként is takarékosan vezetek . Ez volt a töltés megkezdése előtt , az utolsó töltés óta :
Egyébként kb. egy év alatt mentem 5000 km-t , és ehhez 400 kWó áram kellett . Gyakorlatilag az is drágább , ha gyalogolok .
Mindent arra kell használni, amire való,
Ez valóban így van . Rengeteget hallgatom én is , amikor a formabontó járgányaimat nézik ,hogy miért nem jó . Az értelmesebbek pontosabban fogalmaznak : hogy NEKIK miért nem lenne jó . Ilyenkor meg szoktam nyugtatni őket , hogy csak semmi pánik , ezt a masinát nem nekik vettem , hanem magamnak .
És ha már felmerült a (normál , dízel ) mopedautók hatótávja . Szerintem ez is erősen szubjektív . Nekem a napi távrekordom olyan 450 km volt ( tkp. 2x220 , délelőtt oda , délután vissza ) , de 300 fölötti út volt több is . Erre persze kérdezték , hogy bírok annyit ülni , ilyenkor visszakérdezek : te még nem vezettél 4 órát egyhuzamban ? Dehogynem . Akkor miről beszélünk ? Abban mi az elviselhetetlen probléma , hogy én 4 óra alatt 200 km-t teszek meg a mopeddel , te pedig 300-at ? Ugyanazt , ugyanúgy csinálod : ülsz és vezetsz . Ritkán járok messzire , azért félóra-óra menetidő nyereményért , amit évente 1-2 alkalommal használok ki ; nem fogok fenntartani egy normál gépkocsit is .
Az egyik mopedautós , aki szokott jönni a találkozókra az évente 17.000 km-t megy az Aixamjével .
A kerékpáros könyvben olvastam , Angliában külön túraklubjuk van a tricikliseknek , akik azért szeretnek triciklivel járni , mert a biciklit túl gyorsnak találják ...
*Állásinterjún kérdezik a könyvelő-jelöltektől , hogy mennyi hétszer nyolc ? A sikeres jelölt visszakérdez : mennyi legyen ?