Volt szerencsém közelről Jamz 236,238,240 motorhoz,szivóban,de a két kicsihez turbóban is..236 a Maz motorja,238 a Kraz motorja,240 a K-701,a Belaz dömper motorja,turbós 238 volt a 2S1 122mm önjáró tarackban,az MTLB páncélos szállitóban,ujabb Kraz ban,de láttam épitőgépben is..
A 12 hengeres 240 motor az nem ugyanaz a T-34 motorjával,sem méretre,sem alakra..
Egyébként ezek a szovjet időkből maradt gépek a világból kimentek a maguk módján-csak viz-olaj legyen bennük,meg ne pörgessék őket tul-csak ami engedélyezett nekik..teherautóban az a 2100 elég nekik-ha tulhuzzák,2500 körűl belengenek a szelepek-ami nem tul egészséges,mivel összeütnek a dugóval..láttam ilyent..meg ilyenkor már szereti kinyomni a hengerfej tömitését is..traktorban meg talán nem engedik fel 1800 fölé-de ezt csak ugy hangra mondom...
Érdekesség,a magyar sereg szétlopásakor bontásra kerűlt 236-238-as motorok nagy tételben mentek keleti irányba-Ural teherautókba,T-150 trakikba lettek beépitve.. valamit biztosan tudtak ott róluk..
Aztán,hogy a nem szovjet időben gyártott ilyen motorok milyen szinten voltak-azok nekem már kimaradtak- de sokáig az diesel Uralba gyárilag a 238 motort tették,nem a Kamaz motort,mint előtte..