Pirítós Creative Commons License 2000.06.13 0 0 473
Hát például ez (Magyar nemzet 2000. június 13.):

Demszkynek nem kellett a metró
Aboimov visszautasítja a vádakat

Máig megválaszolatlan kérdés, vajon miért nem épült meg a metró az orosz államadósság terhére, a főváros vezetése miért nem választotta ezt a technikát ahelyett, hogy a
magyar költségvetést terhelné súlyos milliárdokkal Demszky Gábor főpolgármester egy korábbi, lapunknak adott interjújában azt állította: Oroszország nem tudott nemzetközi bankgaranciát felmutatni.

- A főváros azért mondott nemet az ajánlatra, mert Oroszország nem tudott nemzetközi bankgaranciát felmutatni. Az akkori orosz nagykövet is elismerte nekem fizetésképtelenségüket - jelentette ki Demszky Gábor. Mint ismeretes, az orosz államadósság hasznosítása során az orosz kormány fizette volna azt az orosz kivitelezőt, ami a metróépítés munkálataiban részt vesz. Vagyis Oroszország úgy törlesztette volna adósságát, hogy saját vállalatának ad munkát, Budapesten pedig az állami büdzsé megterhelése nélkül épült volna meg a földalatti. Miért változott meg a korábban deklarált orosz álláspont? - tettük fel a kérdést Ivan Aboimovnak, Magyarország volt orosz nagykövetének, aki jelenleg kijevi orosz nagykövet. Hivatalos válaszát a budapesti orosz kereskedelmi képviselet vezetőjén, Vitalij Jefimovon keresztül juttatta el hozzánk.

Ivan Aboimov rendkívül indulatos lett amiatt, hogy Demszky megrágalmazta és visszaél a nevével - fogalmazott Jefimov. Mint mondta, éppen ő volt annak kezdeményezője, hogy az adósság terhére épüljön metró Budapesten, s ennek érdekében sok erőfeszítést tett.
Aboimov válaszában megfogalmazta, hogy az oroszok által megépített metró nagyjából a felébe került volna annak, mint ahogyan a főváros akarja kivitelezni.
A külföldi hitelek sem olcsók, amelyeket ráadásul vissza is kell fizetni. Az orosz ajánlatban 650 millió (adósság) dollárért vállalták a kivitelezést, amelyben az is szerepelt, hogy az elvégzendő munkák harminc százalékát magyar cégek kapják meg. Ez még előnyösebbé tette volna az építkezést.

A főpolgármesternek arról a megjegyzéséről, hogy Oroszország nem tudott nemzetközi bankgaranciát felmutatni, Vitalij Jefimov leszögezte: az orosz állami fegyverkereskedő cég, a Roszvooruzsényije 1,2 milliárd dollár értékben szállított korábban a magyar kormánynak, s
anélkül, hogy egy bankszámlára letették volna a pénzt. Semmilyen kifogás nem merült föl a teljesítéssel kapcsolatban. Ettől függetlenül reálisnak tekinthető a magyar fél azon kívánsága, hogy valamilyen európai bankban letegyék a projekt finanszírozásához szükséges pénzt, ami ellen az orosz fél nem ellenkezett volna. Hivatalos kérést azonban nem juttatott el hozzájuk a főváros. A nemzetközi kapcsolatokban, különösen ha pénzügyi kérdésekről esik szó, a beszélgetésen túl levélben kell megerősíteni a szándékokat, attól válnak hivatalossá - tette hozzá Jefimov. A metróépítést az oroszok első pillanattól kezdve "presztízsberuházásként" kezelték. Kormányszinten foglalkoztak a kérdéssel, az akkori orosz gazdasági miniszter többször iderepült emiatt, s nagyon sajnálják, hogy a beruházás a főváros elutasítása miatt meghiúsult.

Az államadósságból ma már az egész metróra nem futná Az alagút fúrására, a sínek lefektetésére és az állomások berendezésére azonban valószínűleg elegendő lenne a
maradék adósság, ami mégis a munka felét jelentené. Ma új orosz kormány irányít Oroszországban, ám ha a főpolgármester megkeresne minket, újra a tárgyalóasztal mellé lehetne ülni - mondta végül az orosz kereskedelmi képviselet vezetője.