Józsikácska-3 Creative Commons License 2024.09.29 -1 0 198492

A protestánsok részéről gyakran felmerül az az érv, miszerint a "Petrosz" és "petra" szavak közötti különbség nyelvi jelentésükben alapvető teológiai következtetésekhez vezet. Azt állítják, hogy a "Petrosz" (Péter) csak egy kis kődarabot vagy kavicsot jelöl, míg a "petra" egy nagy sziklát vagy sziklaképződményt jelent, és így Jézus valójában nem Péterre, hanem önmagára vagy Péter hitére utalt, amikor azt mondta: "erre a kősziklára építem egyházamat" (Mt 16:18). Azonban a BDAG lexikon, amely a görög szavak etimológiáját és használatát mélyrehatóan elemzi, világos nyelvészeti érveket nyújt ennek a kritikának a cáfolatára.

 

1. A "Petrosz" és "petra" szinonim használata

A BDAG alapján mind a "Petrosz," mind a "petra" ugyanazon alapjelentést hordozza, és nem különböztethető meg lényegileg a méret vagy a jelentés szempontjából. A "πέτρα" szó eredetileg olyan masszív sziklaképződményt jelent, mint egy nagy szikla vagy hegyoldal. Ugyanakkor egyszerűen a "Petrosz" a "petra" hímnemű formája, amely ugyanazon jelentést közvetíti. A görög nyelvben a "Petrosz" csak azért változik, mert egy férfinévről van szó, és a nyelvtani nem miatt alkalmazzák a hímnemű végződést. Ez egy nyelvtani változtatás, nem pedig jelentésbeli különbség.

 

2. A különbség költői vagy archaikus nyelvben létezhetett, de nem a koiné görögben

A BDAG megerősíti, hogy bár a klasszikus görög költészetben lehetett valamiféle különbség a két szó között, ez a különbség a koine görögben – amelyen az Újszövetséget írták – már nem létezett. Az Újszövetség idejére a "Petrosz" és a "petra" közötti különbség eltűnt, és szinonimaként használták őket. Tehát amikor Jézus Pétert "Petrosz"-nak nevezte, és azt mondta: "erre a petra-ra építem egyházamat," nem utalt különböző méretű kövekre vagy sziklákra, hanem ugyanarra az alapra, amelyre egy stabil és maradandó épületet lehet felépíteni.

 

3. Az arámi eredet tisztázása

Fontos hangsúlyozni, hogy Jézus valószínűleg arámi nyelven beszélt, amikor ezt mondta, és az arámi nyelvben nincs meg a "Petrosz" és "petra" közötti különbség. Az arámi "kepha" szó mind a személynévre (Péter), mind a szikla jelentésére utal, ami megerősíti, hogy Jézus ugyanarra a személyre utalt mindkét esetben. A görög nyelv csupán a nyelvtani nemek miatt tette különbözővé a szavakat.

 

4. A példa más írásokban

A BDAG hivatkozik olyan klasszikus görög irodalmi példákra, ahol a "Petrosz" szót nagyobb sziklákra vagy masszív képződményekre használják. Például az Odüsszeiában és más klasszikus művekben a "Petrosz" olyan stabil képződményeket jelöl, amelyek mozdíthatatlanok és szilárdak, nem pedig kis kavicsokat. Ezek az irodalmi példák további bizonyítékot szolgáltatnak arra, hogy a két szó közötti különbséget túlhangsúlyozzák.

 

5. A nyelvi játék és a kontextus

A BDAG szerint Jézus szavainak kontextusában a "Petrosz" és "petra" közötti kapcsolat egyértelmű szójátékot hoz létre, amely Jézus szándékát fejezi ki, hogy Péter, mint az Egyház szilárd alapja, különleges szerepet kap. Az Újszövetség más részeiben is találhatók hasonló nyelvi játékok, amelyek arra utalnak, hogy Jézus szándékosan használta ezt a retorikai eszközt Péter különleges státuszának hangsúlyozására.

 

6. Péter szerepe az egyházban

Az, hogy Jézus Pétert nevezi "Petrosz"-nak, nem csak egy névadás, hanem egy szimbolikus gesztus is, amely Péternek vezető szerepet biztosít az egyházban. A BDAG felhívja a figyelmet arra, hogy Péter szerepe az Újszövetségben kiemelkedő: ő áll a tanítványok élén, és Jézus feltámadása után is vezető szerepet tölt be a keresztény közösségben. Ez összhangban áll azzal, amit Jézus Máté 16:18-ban mondott neki: "erre a kősziklára építem egyházamat."

 

Összegzés

A "Petrosz" és "petra" közötti különbségtétel tehát nem nyelvészeti alapú, hanem egy téves értelmezés, amely a klasszikus görög és az Újszövetség koiné görög nyelve közötti különbségeket figyelmen kívül hagyja. A BDAG lexikon részletes elemzése megerősíti, hogy mind a "Petrosz," mind a "petra" ugyanarra a stabil és szilárd alapra utal, amelyre Jézus Péteren keresztül az Egyházat felépíti.