Atomcsapássy Edömér
2024.08.27
|
|
0 3
38
|
> Magyar villamosmozdony
Mondjuk szegény V63 típus kb. tizenöt évig készült, mire sorozatgyártásba került - mert eleinte úgy gondolták, hogy a magyar ész is tud 3-tengelyes forgóvázakat tervezni a 6-tengelyes mozdony alá. Aztán rájöttek, hogy rendeset nem tud csak a nyugatnémet és akkor pár évig gyűjteni kellett a márkát a Krupp licensz megvásárlásához. Mire azzal végül sorozatgyártásba került, addigra az egyenáramú motoros hajtása elavulttá vált - Nyugaton már visszatértek az aszinkron AC motorokhoz, mert a félvezető technika fejlődése lehetővé tette az inverteres hajtást.
Ráadásul az egész V63 fejlesztés a bele ölt csillagászati pénzzel totál felesleges volt, mert a románok már 1968 óta gyártottak kiforrott svéd licensz alapján 6-tengelyes, 25kV-os villanymozdonyt, amit a KGST keretében meg lehetett volna venni. Egyes magyar magánvasutak ma ennek a korszerűsített változatával (Transmontana típus) vontatnak. Mindeközben a V63-ra elherdált temérdek pénz miatt nem kerülhetett továbbfejlesztésre a nagyságrendileg fontosabb szerepű és elterjedtebb V43 mozdony, amit 1982-ig változatlan diódás, fokozatkapcsolós formában gyártottak tovább (~ lóvasút villamosított megfelelője). |
Előzmény: Qqberci (22)
|
|