nazareth Creative Commons License 2024.08.11 0 6 105028

Na kérem, minekutána az A.C.M.E. flottám tagjai nem követik a fórumot, így nem tudtak arról sem értesülni, hogy a motordöglés csak marginális probléma, és immár a 3. A.C.M.E. gépemben döglend meg a motor -- ez kb. a flotta 1/3-a. A változatosság kedvéért ismét egy szinte új, ~1-2 üzemórás gépről van szó.

 

A sztori a szokásos: a mozdony sebessége néha megugrik, néha megtorpan (amit ugye a dekóder fordulatszám-szabályzása ügyesen kompenzál, ezért nem egyszerű észrevenni); ezúttal a motor hangján is picit lehetett hallani, hogy éppen tüzel-e :) A hibát megelőlegezve rendeltem is egy kicióccó csapágylehúzót. Lássuk a beavatkozást.

 

Első körben motor kiszerelés, 5V-ról megjáratás. Az értékek a "rossz" és "nagyon rossz", 125-180mA között váltakoztak:

https://youtu.be/R3W_FJhSb18 -- az értékek önmagukban is nagyon magasak, az ingadozás meg azt jelzi, hogy a motor éppen a halálán van, hol kevésbé, hol jobban ég a szén a kommutátorlemezek között.

 

Ezután következend a széjjelborítás; a csapágylehúzó éppen csak, hogy befért a motor és a lendkerék közé. Néhány kép a műveletről:

 

A belbecs már némileg érdekesebb. Nem vitték túlzásba a motor felépítését, a régi szép spirálrugós-kefeházas idők rég elmúltak. Nekem az egyik hibának az tűnik, hogy a hosszú élettartam reményében tekintélyes keféket raktak bele, azonban az egyszerűsített felfogatás miatt a kefék új korukban nem merőlegesen állnak a kommutátorra, így az első néhány órában a kommutátor a kefék sarkát kezdi ledarálni. A 2. képen látható, hogy az egyik kefe ferdén áll; ez feltételezhetőleg szétszedéskor mozdult el, szimplán be van nyomva a rézlemezen lévő lyukba, semmi nem tarja pozícióban:

 

 

Feltételezhetően az sem segít a helyzeten, hogy a kefék meglehetősen picikék, így kis felületen, nagyobb nyomással érintkeznek a kommutátorlemezekkel, mindkét fél rovására (ne feledjük, ebben a motorban max. 2 üzemóra lehet).

 

Folyt. köv.