Rövidítésként használom. A Biblia két külön részének elnevezésére a szövetség és a testamentum szavak egyaránt használatosak, bár nem szinonimái egymásnak.
Nekem a "szövi" is megfelel.
Tisztában vagyok vele, miként és minek alkották meg Istenüket a zsidók, és miként változtak az írásaik az évszázadok során, míg nem véglegesítették a Tanakh-ot.
Maga a olyamat ezer éven át zajlott! És héber nyelvű. A zsidók ezen szent könyve nem tartalmazza az Újszövit. Az ókeresztények számára is ez volt a "szent könyv" míg nem alkották meg a Jézus mítoszt.
Az Ószövetség első részét Mózes öt könyve alkotja, héber nevén a Tóra (vagyis „Törvény”). A hagyományos kereszténység úgy tartja, a Tóra törvényei Isten szava, de tagadják, hogy a mózesi könyvek minden törvénye vonatkozna rájuk, keresztényekre is:-)
A rabbik véleménye az, hogy a zsidóság és a kereszténység, bár vannak közös vonásaik, két különböző vallás. A Jézus-hit a keresztény egyházak dogmarendszerének része, nem a zsidó vallásé. A zsidóságban Jézus még prófétaként sem jelenik meg, egyáltalán semmilyen szerepet nem játszik.
És pont a zsidók állítják, Istenük felé semminemű közvetítő nem szükséges!
A keresztények ellenben már Jézust képzelik "teremtőnek" és állítják, csak általa érhető el az Isten.
És még: https://www.szombat.org/hagyomany-tortenelem/kerdezd-a-rabbit-miert-nem-hisznek-a-zsidok-jezusban
Plusz:https://zsido.com/fejezetek/judaizmus-kontra-keresztenyseg/ (egyéb érdekességek is, nem csak az idézett szöveg!)
"Egyetlenségébe vetett fundamentális és döntő fontosságú zsidó hitre: „Lássátok most, hogy Én, Én vagyok az, És nincs más isten mellettem”[32] és „az Örökkévaló, az Isten; nincs kívüle más”[33].A még azt is tiltja, hogy Istent „bármihez hasonlatosnak” képzeljék el. Az 5Mózes 4:15-19. és az 5Mózes 5:8-9. csupán néhány példa a számos bibliai hivatkozás közül, amelyek megtiltják a zsidóknak, hogy azt higgyék, Isten valamiféle fizikai formában lakozik, ellentétben azzal, amit az Újszövetség állít.A közbenjáróra vonatkozó tiltás a Maimonidész leírása szerint a bálványimádást tiltó második parancsolatban foglaltatik[34]. Ezért aztán az újszövetségi kijelentés[35]: „senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam [azaz Jézus által]”, a zsidók számára nem elfogadható. Még ha egy zsidó Isten részének tekint is valamit, azt nem használhatja közbenjáró gyanánt. A Tóra azt tanítja, hogy mindenki képes közvetlen kapcsolatot létesíteni Istennel.Ezek az ősi pogányságban gyökerező keresztény hiedelmek képezték az alapját annak az elutasításnak, amellyel a zsidók az elmúlt kétezer esztendőben akár halálbüntetés terhe mellett is ellenálltak a kereszténységnek. A zsidók mindig is érezték és értették, hogy az áttérés egyet jelentene Istenhez fűződő, a Tórában leírt kapcsolatuk felbontásával."
Ezt azért közelítem így, mivel hívő írja. Ha én írom le a kételyemeit, egyből átlépnek a hívők, mivel nem hiszem Isten létét.
/A linket elolvashatod, mert egy hívő gondolatai, legyen is bárminemű felekezet tagja, hite szerint okkal vannak kételyei, amit igehelyekkel támaszt alá.