Ha számodra az erkölcs nem korfüggő, akkor nem ismered a történelmet.
Akkor meg természetes, hogy rosszul értelmezed.
Amikor a Bibliát olvasom, nem akadok fenn a főhős cselekedetein, mivel az adott kor ismereteinek és erkölcseinek a lenyomata a rátestált viselkedés.
A létjogosultsága ott, az adott nép történelmében, megkérdőjelezhetetlen volt.
Ám mi, ebből a korból rátekintve, ismerve a lokális szituációkon kívül a környezetét is, a mai ismereteink birtokában már másképp tekinthetünk a műre.
Pl.:
-A Vízözön meséjében a főhős, aki eleve a ráaggatott képességei birtokában már előre tudta miként alakul az emberiség, olyan kollektív büntetést hajt végre, ami ha igaz lenne akkor még ma sem heverte volna ki a Föld. Az a főhős, aki "csiribázással" teremtette a flórát és faunát, már csiribázással NEM képes megoldani szitut, hanem globális természeti katasztrófával büntet.
- Erkölcsileg a "ne ölj" parancs kiötölője, eléggé el nem ítélhető módon a hadifogjok, gyermekek és nők megölését adja parancsba a "kiválasztott" népének harcosaitól. Ami a fenti emberiség elleni bűntett fényében is érdekes.
- Az elsőszülöttek kiirtásánál sem volt más eszköze, csak az ölés.
- A "Frigyláda", mint halálos fegyver, még a kijelölt hordozóit is kinyíró hatása
A Biblia Istenének a cselekedetei, a történések, roppant jól érzékeltetik a kiötölőinek a gondolkozását.
Ennek a felismerése nem kritizálás, (aminek mi értelme is lenne?) és nem "kötözködés", hanem észlelése azon jeleknek, hogy a szerzők indulatai, érzései, a világlátása, mennyire világosan látható az elfogulatlan (nem hívő) olvasó számára.
Aztán teljesen más szemszög, ha az első sorától vizsgálat alá vesszük a képtelenségek és lehetetlenségek sorát, a mesés lényeket, és azok szerepét a mitológiai műben.
Amitől napjainkra már a korszerűbben, értelmesebben gondolkozó hívők is elhatárolódnak, csupán a szerzők eszközének és a műfaji sajátosságoknak tudva be azokat.
Nyilván azt nem tudhatom, hogy te vajon mennyire vagy képes ezeket átlátni, megérteni.
Érthető okoknál fogva, sok hívő teljesen képtelen a tisztánlátásra, kritikára is akár, a kérdéskörben.