Oyabun!
Akkor megteszem helyetted a beemelést!
Spórlégszűrő.
Milyen tipusok vannak?
Általánosan elterjedtek a szivacs alapú (pl. Jetex) és az oljaos, fém, szövet kombinűciójú szűrők.
A szivacs ellenjavallt, mivel áteresztőképessége nem jelentősen több, mint a papíré, ugyanúgy képes eldugulni, és lényegesen több szennyeződést ereszt át.
Olajos általában bevált. Működési elve az, hogy sokkal ritkább, nagyobb hézagokkal szőtt több rétegű szövet-fém kombinációjú hálót átitatnak egy spec folyadékkal (gyakorlatilag v.mi nagyon finom olajjal), a beszívott levegővel együtt érkező mechanikus szennyeződések pedig ebbe ragadnak bele. Tisztítása a hozzá adott szettel történik, szereléssel együtt kb 5-8 perc.
Mit lehet várni tőle.
1, Szűrő élettartama (ha mechanikus sérülés nem éri) megegyezik az autó/motor élettartamával.
2, Szívóhang növekedés. "lámpaernyő" v. ún cone tipusoknaál nagyon nagy, valszeg ezzel rendelkezik Antforce kolléga is. Extrém esetben előfordulhat, hogy inkább szívóhangot mint motorhangot hall az ember gyereke. A rendes légszűrő helyére illeszthető daraboknál inkább csak decens, jól megkülönböztethető szívóhang van. SZVSZ az előbbi elég rendesen, utóbbi egyáltalán nem zavaró. Én teljes motorhangot szeretek hallani, kis vezérlés, kis szívás, kicsit több, de visszafogott kipuf, ford szám>6000 :-)
3, Motorélettartam. Változás nem szignifikáns, ha jól karbantartott a szűrő és a motor is, gyakorlatilag nincs változás. FIGYELEM! Az olajos sportlégszűrők a hagyományosokkal ellentétben nem eltömődnek, hanem elkezdik átereszteni a szutykot az elsználódás/koszolódás előrehaladtával. Ezért kell az ilyen tip. eszközökre jobban odafigyelni.
3, Gazdaságosság. Nem tudom, hogy Hondáéknál mennyi időnként kell légszűrőt cserélni alapból, mi több, azt sem tudom mennyibe kerül. Amit tudok, Alfánál kb. 40-60k kilométer után ugyanannyi, vagy olcsóbb mint a hagyományos papírszűrők.
4, Szerintem mindenki erre várt. TELJESÍTMÉNY :-) Mért adatok alapján 2-6% telj, növekedés főleg a magasabb ford. szám tartományokban. Többen beszámoltak némi többlet nyomatékról is, erről nem tudok nyilatkozni. A szívóhang egyértelmű növekedésétől várható még plusz 5-10 pszichikai lóerő is, de ez ugyebár nem mérhető :-))))
SZVSZ nagyon korrekt dolog, de...
1, nem javaslom utcára az ún lámpaernyő szűrők használatát. Egyrészt, mert a felhevült motortérből közvetlenül szív levegőt, ebből következően ugyan nagyobb áteresztő kapacitása van de kisebb légsűrűség miatt kevesebb üzemanyag égethető el vele. Úgyszintén ide tartozik, hogy a légszűrődoboz is hozzá tartozik ahoz a nagyon jól megtervezett rezonancia rendszerhez, ami (több egyéb dolog mellett persze) alapvetően meghatározza a motor nyomatéki és teljesítménykarakterisztikáját. Még tovább megyek. A mechanikus szűrést nagyban elősegíti a gyári levegőszűrődoboz+lengőcsövek etc.
2, városi ill. poros használatkor célszerű a tisztítási/újraolajozási periódusokat csökkenteni. Pl. a versenyautón extrém poros (pl. esztergom strázsahegy vagy veszprém lőtér) gyorsasági szakaszok után rögtön tisztítás van. Egyrészt teljesítmény, másrészt motorélettartam kérdések miatt.
Ha van rá megfelelő keretösszeged, és hosszú távon gondolkodsz, vagy sokat használod az autód, valamint nem tartasz a *tényleg minimális* macerától ami a szűrő rendszeres karbantartásával jár, szerintem érdemes belemenni a fentiek szem előtt tartásával.
Tehát javaslat utcára: Gyári rendszer megtart, a papírbetét helyett kompatibilis protlészűrő használata. Városi vagy egyéb poros helyen üzemeltetés/extrém használat mellett sűrített tisztítási periódusokkal.
Remélem elég részletes volt a válasz és nem maradt a témával kapcsolatban kérdésetek. Amennyiben mégis, hajrá, tessék feltenni.
Oya