Not found 404 Creative Commons License 2024.03.05 -1 0 2873

A Tízparancs nem hatályos?

 

A ~ kinyilatkoztatott formája a →Tízparancsolat. Izrael arra kapott meghívást, hogy mint különleges ajándékot, az isteni szövetség és a kiválasztás jelét és Isten áldásának biztosítékát elfogadja Isten törvényét és szerinte éljen (MTörv 4,78; Zsolt 1,12; Zsolt 19,89). - Jézus nem akarja megszüntetni az ósz-i törv-t, mely nagy részben megegyezik a ~nyel, hanem beteljesíti azt (Mt 5,17), kifejezetten parancsolja a tízparancsolat megtartását, ami a term-es erkölcs parancsa is (Mt 19,17-19). A kinyilatkoztatás nemcsak jóváhagyja a ~t, hanem annak értelmét is megmagyarázza (vö. Mt 5,21-48; „kezdetben nem így volt” Mt 19,8; vö. 19,3-9): parancsai a szeretet megvalósítására irányulnak (vö. Mt 22,40). Az ÚSz magába foglalja az összes érvényesnek ismert természetes erkölcsi szabályt, és beépíti a Krisztusban megalapozott, Isten és ember közötti kapcsolatba, az ember ker. céljába, ezáltal a ~ az →új parancs alapja lesz. - Szt Pál tanítja, hogy Isten nemcsak Mózes törv-ében nyilvánította ki akaratát (Róm 2,14-16): a pogányok bár nem ismerik Mózes törv-ét, vannak fogalmaik Istennek Mózes törv-ében kinyilvánított akaratáról, nyilvánvaló módon igazodnak egy törv-hez, mely a belsejükbe (a szívükbe) van írva, s mely lényegében megegyezik a mózesi törv-nyel. Az erkölcsi normáknak ezt a pontosabban nem körülírt magvát minden ember ismeri, aki birtokában van az emberi természetnek, s ezekhez a pogányok szívébe is beleírt törv-ekhez járul a →lelkiismeret. Így az Isten kifejezetten kinyilatkoztatott, pozitív erkölcsi törv-e, a tízparancsolat előtt és mellett minden emberben él egy szívébe írt erkölcsi törv. is, egy természetes normatudat, melyet többé-kevésbé isteni, föltétlen követelménynek érez az ember. -  ...

Előzmény: max val bircaman szeredőc (2869)