Qqberci Creative Commons License 2024.03.03 0 0 25070

Sziasztok,

 

jó régen írtam ide mert kicsit (kicsit?) hanyagoltam a Hammondozást, rendesen ki voltam, vagyok tömve munkával az eredeti területemen is. Most azonban jó pár hetet küzdöttem egy Hammonddal és szeretném az esetet leírni, nehogy más is így járjon.

 

L-100 orgona, nyávog. A reluktanciamotornak ez nagyon nem szokása, próbálták gyógyítgatni, de a helyzet csak romlott, már 3-4 perc bekapcsolt állapot után is nyávogott.

 

Elmentem megnézni: egy jó állapotban lévő, belebarmolásoktól mentes európai hangszer. A motor TG oldali tengelye viszont érezhetően lógott. A rugós kuplung levétele után a tengelynek kb. 1 mm-es kotyogása volt. Ezzel ott semmit nem lehetett kezdeni, tehát kiszedtem a motort és hazahoztam. Úgy gondoltam, hogy egy új szintercsapágyat kell csak esztergálni bele és rendben lesz.

 

Szétszedés után ez a kép fogadott:

 

 

Tehát nem csak a csapágy ment tönkre, hanem a tengelyből is lekopott vagy egy milliméter. Ez a hangszer tehát több száz órát járhatott sérült motorral. Megsérült az állórész is ahogy a rotor bele-bele húzott és a lecsiszolódott fémport a szellőzés benyomta a tekercselésbe. Az első pajzsnál a csapágyat tartó gumilap a túlolajozástól szintén tönkrement. Legegyszerűbb lett volna a komplett motort cserélni, de nem volt a piacon európai motor, belebarmolni viszont nem akartam a hangszerbe.

 

Az európai és az amerikai motor kizárólag a tekercselés menetszámában és huzalkeresztmetszetében tér el, tehát az eredeti motor tekercselését kellett sérülésmentesen megtisztítani a vasportól, hogy összeházasítható legyen az amerikai motor rotorjával és első pajzsával. Ez egy folyékony butángázos átöblítéssel sikerült.

 

 

Összeépítés után a motor szépen simán futott, az áramfelvétele 165 mA, a teljesítményfelvétele 33,7 W lett.

 

 

 

Mivel a motor gyártása óta a 220 V hálózati feszültség névlegesen 230 V, de inkább 240 V lett, a motor kapott egy 110 Ohm 10 W-os előtétet, így a tényleges motorfeszültség 220 V környékére áll be. Mérés szerint a motor már 160 V-tal is üzembiztosan működik.

 

Múlt szerdán beépítettem a motort és rendben működik.

 

A tulajdonos elmondta, hogy a „nyávogás” egy szállítás után jelentkezett. Ilyenkor nem az olajozás segít, hanem meg kell nézni, mi történt a motor környékén. Valószínű, hogy akkor a TG és a motor egytengelyűségének ellenőrzésével ez a közel katasztrofális meghibásodás megelőzhető lett volna…