A leszólt török munkavállalókról is köztudott, hogy az elismertebb német gyárakban is évtizedek óta sokan dolgoznak, ott ez nem baj?
Ez nem azon múlik, hogy ki csavarozza össze a két elemet, hanem azon, hogy van-e valaki aki odasóz a kezére, ha nem úgy csinálja ahogy kell. Ill. még ezt megelőzően érdekel-e egyáltalán valakit, hogy hogy csinálta.
A török(országi) gyártás a Mercedes tekintetében szabad szemmel is jól láthatóan a minőségellenőrzés területén brutálisan le van szakadva az általunk ismert (nyugat-) európai normáktól, ezen nincs mit szépíteni. Hajmeresztő dolgok fordulnak elő, pl. motor szívócsonkról hiányzó rögzítőcsavar, de úgy, hogy nem leesett, hanem látszik az öntvényen, hogy makulátlan és szűz ott ahol a csavarnak a nyoma kellene látszódjon. A finomabb dolgokról (pl. ajtók beállítása, csavarok nyomatékra húzása) ne is beszéljünk.
Ennek a háttere simán annyi, hogy egy német de még egy lengyel gyárat is fel lehet tölteni nyugat-európai vezető mérnökökkel, ami egy törökről valószínűleg nem mondható el. Ennek az oka viszonylag egyszerű összefüggésen alapul, a német mérnöknek esze ágába nincs elmenni keletre dolgozni, kivéve ha esetleg lényegesen több pénzt kap mint a németeknél; na és miért kerül Törökországba a gyártás, hát ugye mert ott olcsóbb. Könnyen belátható, hogy ez a koncepció nehezen bírja el azt, hogy spórolásból kivisszük a gyárat, majd feltöltjük nyugat-európai vezetőkkel az otthonihoz képest másfélszeres költségen. Így aztán kimegy a Jürgen, betanítja a Juszufot, utána hazarepül és a Juszuf meg annyit visz tovább a német gyártási kultúrából amennyit sikerült a Jürgennek letöltenie neki a tréning ideje alatt.