De lehet, hogy csak felesleges pénzkidobás lenne.
Az ilyenfajta előregondolkodásról ez a régi mese jut az eszembe :
https://estimesek.com/a-kis-kodmon/
Mellesleg az irányváltókat kiszerelve árulják (üzemképes kocsi nélkül ) , így bizonyos tulajdonságai nem vizsgálhatók . Hogy szórja-e az olajat menet közben , kidobja-e a sebességet hirtelen gázadáskor , van-e elviselhetetlen zörgő vagy sivító hangja ... Ezeket az asztalon fekvő irányváltóról nehézkes megállapítani , márpedig én mindegyik hibával találkoztam már .
Nyilván az ember legyen előrelátó , de azért mértékkel . Nekem van néhány irányváltóm itthon , de nem egyetlen kocsihoz tartoznak : jelenleg -- sem az elektromosokat , sem a háromkerekűeket nem számítva -- tucatnyi komplett (dízel)mopedautót birtoklok .
De egy egyetlen járműből álló flottához előre beszerezni a gyaníthatóan problémás fődarabot ...
Pár napja írtam erről az érdekes variátorkopásról . Az illető amíg esztergályosra-marósra vadászott a tőlem kölcsönbe kapott variátorral tudott járni . Az a variátor pedig az alábbiak szerint került hozzám :
Egyszer volt , hol nem volt egyszer egy mopedautós itt a szomszéd városban , aki pár éve lecserélte a Ligier Ambráját egy Yanmar motoros MC1-esre -- sérülten , osztrák papírral vette , hazavitte , megjavította , levizsgáztatta és ez az icipe-picike mind ...
Szóval egyszer jön a panasz : valami zörög az irányváltóban gyorsításkor . Én a kocsit nem láttam , de mondtam neki , hogy akkor az irányváltó kiszerelése nem úszható meg . Őt ebben leginkább az zavarta , hogy akkor esetleg hosszabb ideig kocsi nélkül marad , mert addigra az Ambrát már eladta . Ezért akart venni egy régi 400-as irányváltót , mert annak a belső szerkezete megegyezik az MC-val , vagyis gyorsan helyreállítható vele a belső lelki béke -- kedvező esetben egy délután alatt megvan a műtét .
Mivel akkor éppen nem volt kedvező kínálat bontott irányváltóból a megoldásként jó negyedmillióért ( vagy 340-ért , a fene emlékszik már) rendelt Olaszországból új -- bár asszem utángyártott -- irányváltót az MC1-hez . Annyi kedvezmény volt a dologban , ennek az áttétele kissé gyorsabb a gyárinál , vagyis remélhető volt a cserétől némi fogyasztáscsökkenés és sebességnövekedés is . Amikor megérkezett a küldemény akkor valami rámpára fölevickélve a barátjával kiszedték a kocsiból az irányváltót lefelé -- a motor benn maradt . Ekkor két dolog derült ki :
- 1- a zörgést nem az irányváltó , hanem a kipufogó okozta , valamiképp verte a vázat
- 2- nem tudják leszedni a variátort
Ekkor átjöttek hozzám a makacs fődarabbal . Hát tényleg rá volt rohadva , és ez még egyértelműen gyári szerelés volt . A szimpla lehúzás meg se mozdította , akkor kénytelen voltam lekalapálni . Ez annyit tesz , hogy nagy szelet dinnyére emlékeztető lehúzót betesszük a tárcsák közé , majd ... eredeti elképzelés szerint elég ezt menettel-csavarral meghajtani .
Általában elég is , de ez jelen esetben kevés volt . Ilyenkor feltámasztom vagy a lehúzót ( itt most ezt tettem ) és tengelyt ütöm középen , vagy a tengely közepét támasztom fel és körben a "dinnye" héját kalapálom .
Ez egy korábbi lehúzás , amikor középen támasztottam fel és peremet ütögettem :
A 3 kg-os kalapáccsal kocogtatva a tengelyt több órás (!) , három emberes (!) kínlódás után sikerült kb. 2 cm-t elcsúsztatni a tengelyen a variátort . Ekkor este lett , a tulaj és barátja hazament . Én másnap egyedül folytattam és néhány óra kopácsolás után ( ráment az a napom is ) le is jött szépen .
A kalapálás jellegére utal annak a kis 3/8-ados csődarabnak az alakja , amit közvetítőként használtam a leszedésnél . Azonfelül a fixtárcsa is meglazult , úgy kellett melegítéssel visszatenni a helyére .
Az csak mellékszál az ügyben , hogy miután néhányszor végighúztam a tengelyen egy nagyon finom dörzs(polír)papírt és utána a variátor már a saját súlyánál fogva csúszott a helyére ...
A szekunder variátort nyilván megviselte a durva bánásmód , hiába a "dinnye" tárcsát követni próbáló alakja , az alu tárcsa pereme kissé elgörbül , a variátor ütni fog . Lehetőség szerint igyekeztem kiegyengetni , a tulaj fel is szerelte , de szerinte valami kicsit rázott ezért vett egy új (utángyártott) variátort , lecserélte a rá a gyári IBC-t .
Utóbb az eredeti irányváltót költségenyhítésképp eladta 50 ezer Ft-ért , azonban akihez került annál pár hónap alatt tönkrement . Úgy tűnik nem az erőszakos szétszedés -- bár nyilván az se tehet jót neki -- hanem az a kocsi , amibe szerelték ott volt valami gond , ferdén állt a motorhoz képest , mert több irányváltót is megevett az az MC , mire rájöttek a hiba okára és megszüntették.
A leszerepelt szekunder variátort én vásároltam meg , gondoltam valamelyik tengelyhibás , de ép felületű tárcsával összepárosítom majd . Erre nem került még sor , viszont pár hete gyorsan kellett egy Microcar szekunder , így ezt adtam Lacinak , hogy járóképes maradjon . Ha kicsit ráz , hát ráz -- igazából a görbe szakasz közelében csak indításnál van a szíj , utána bemegy a tengelyhez ott meg nincs elgörbülve . Laci elmondása szerint a variátor kifogástalanul működött .
Szóval így sikerült a kipufogó szakadt gumibakjának elérnie , hogy az autó eredeti , gyári alkatrészeit többszázezres költséggel utángyártottra cseréljék ... Még ma is élnek , ha azóta újra el nem romlott a mopedautójuk .
Én a magam részéről annak vagyok híve , hogy a diagnózis előzze meg a (drága) alkatrészek beszerzését .