fargo Creative Commons License 2000.04.28 0 0 1950
Üdv Urak,

rövid leszek, éppen végkimerülök.

löro:
megkaptam az extrás cuccot, köszi, megnézni még nem volt idôm, majd hétvégén. Nem is mondtad, hogy építész vagy! Most ráadásul, ha jól sejtem, más irányba kutakodsz, nem?

doki:
Találj ki valami büntetést nekem :-(
(Kutyád vagyok, effendi...)

Hétvégén le kell gurulnom Zalaegerszegre, holnap délelôtt indulok, úgyhogy nem nagyon leszek net-közelben. Bár lehet, hogy apám gépérôl majd bekukkolok...

Ma Szolnokra kellett zingetnem, hát a 4-es út az egy halál, teljesen kipukkantam, mire lenyomtam a 100 kilométert. Visszafelé inkább az M5-ön jöttem, 45 percig tartott az út a 130 helyett. Nyomtam is neki, mondjuk.

Hangosan szuszog a wastegate szelepem -- nem tudom, hogy a tuning miatt, vagy mert eldurrant. Szerintem az utóbbi, és ez kb. megmagyarázná a turbonyomással hintáztató tempomatot is. (Vagy nem?)

Ma láttam egy lerobbant S40-est, amikor mellé értem, épp akkor kezdték vontatni -- egy Audival! Vazzeg!

Turbo: a benzines akkor fogyaszt többet, amikor tölt, szerintem, mert ugye a nagyobb teljesítményt több üzemanyag elégetésével állítja elô. Viszont ha nem tolja neki az ember, akkor úgy működik, mint egy mezei atmoszférikus motor. A működése nem teljesen fordulatszám függô, mert ha pl. alapjáraton tolod pörgeted a motort, akkor nem nagyon tölt. Meg ha pl. nagy sebességen, egyenletesen gurulsz, mondjuk 4000-es fordulaton, akkor is csak ímmel-ámmal töltöget, mindaddig, amíg nem kezdesz el gyorsítani. Szerintem van ott valami más is, amihez nem értek.

Azt tudom, hogy versenyautókon a turbonyomás leesését úgy akadályozzák meg, hogy az elektronika random üzemanyagot fecskendez be, gyújtás nélkül a motorba, ami az izzó turboban öngyullad, és fordulaton tartja a feltöltôt. Mondjuk versenyenként cserélik is a turbokat, nem tesz túl jót nekik a macera.

Egy turbot felújítani nem sokkal olcsóbb, mint újat vagy utángyártottat berakni. (460T: új gyári turbo = 140k, felújítás = 110k.) A felújított szvsz. sosem lesz az igazi, úgyhogy megéri megfinanszírozni egy újat, pláne ha az embernek vannak bizonyos "tervei" is vele. Ráadásul a gyárival megegyezô, de nem márkakereskedésben vásárolt feltöltô (Garret vagy Mitsubishi vagy) még olcsóbb is.

A turbonak az élettartamát benzinesnél, használattól függôen 200k km körül becsülik. Ettôl vannak jelentôs eltérések, inkább felfelé. A turbot viszont egy hét alatt is ki lehet nyírni, ha nem vigyáz rá az ember. Fô tudnivalók:

- Ha erôsen zingettél, mondjuk hosszan autópályán vagy izomkodva városban, akkor a hajtás után illik 1-2 percig alapjáraton, vgy kímélôen gurulva lehűteni a turbot. Ugyanis az intenzív igénybevételtôl az nem átall olykor pirosan izzani. Ezen a hômérsékleten, ha leállítod, az oljpumpa is megáll, és a turbo tengelyénél pillanatok alatt elgôzöl a mozdulatlan olaj. Így legközelebb, ha indulsz, a turbo tengelye kenés nélkül fog forogni, és nagyon gyorsan berágódik, lehet kidobni.

- Illik betartani az olajcsere periódusokat, ha meg tuningolva van a gép, akkor alkalomadtán sűríteni is. (Én feleztem az olajcsere periódut -- 7500-anként cserélek.) A turbo érzékeny a jó minôségű és tiszta olajra.

- Sportlégszűrôt, ha használ az ember, rendszeresen és alaposan kell tisztítani -- a motorba jutott por is megárt.

- Lehetôleg ne hajtson az ember fél méteres vízbe meleg turboval, és ne eszközöljön motormosást, amíg a feltöltô meleg. (Egyszer majdnem megharaptam egy fickót emiatt.)

Még szerencse, hogy rövid akartam lenni. Most menyek alunnyi, jó hétvégét mindenkinek.