Csufi15 Creative Commons License 2023.10.18 0 0 11954

Van olyan motor is amiben nincs előtét ellenállás, mert ezt a szerepet is a fesszabályozó látja el. Nagyon fontos ilyenkor a jó kontakt a vázzal, mert az ilyen feszszabályozó több hőt ad le, mert a fölösleges áramot elfűti. 

 

Én testproblémát keresnék, ha alaplapot és feszszabályozót cseréltél. Illetve az összes vezetékcsatlakozásnál  ellenőrizni a vezetékeket, kontaktsprével befújni, a sarukra újra forrasztani a megtisztított vezetéket.  Az alaplapról lejövő fehér vezeték váltóárama megy a feszszabályozóra, onnan pedig a piros vezetéken max 14,4V egyenáram lép ki és és tölti az akkumulátort. Meg kéne nézni az akksit hány V feszültséggel tölti. Amikor megy a motor alapjáraton is és fordulaton is megmérni az akksin . 14.6 V egyenáram fölé nem mehet, mert túltölti az akksit. Ha fölé megy feszszabályozót kell cserélni.  Az akksiról megy a duda, a féklámpa és az index.

 

Minden más: világítás, szivató, váltóáramról megy.

 

A sárga vezeték a generátorról a váltóáram megy a feszszabályozóra az lecsökkenti 12 V-ra és onnan váltóáram megy tovább a  világításra, . Új feszszabályozó esetén testvezeték szakadást kellene keresni, az akku és a váz illetve a motorblokk vagy önindító között. A feszszabályozó zöld vezetékét akár közvetlenül testre kötheted. Minden fogyasztót és az alaplapot is le kell testelni. 

 

Az generátor világító tekercséről lejövő  (sárga) vezetéke  biztosítja a váltóáramot ami 60-80 V váltóáram is lehet, ez megy a feszültségszabályozóra ahol a világításra kijövő sárga vezetéken a  a feszszabályozó VÁLTÓÁRAM feszültségét lecsökkenti 12 V-ra  és ez megy a lámpákhoz. 

 

Ha testelési vagy kontakt probléma van, akkor túlfuthat a feszültség, mert a feszszabályozó nem tudja ellátni a feladatát, mert pl. a testen keresztül nem tudja eldisszipálni (elfűteni) a fölösleges áramot.  Ha nem jó a testelés, vagy a kontakt, simán tönkremehet a feszszabályozó, és az alaplapi tekercs is nagyobb áramot ad le. 

 

A vezeték színe típustól függ, meg az is , hogy hány  lábú a feszszabályozó. 4 vagy 5. A lábkiosztások ennek megfelelően változnak. Szóval nem mindegy milyen típusú feszszabályozót vettél, mert lehet, hogy ennek is olyan a dugó alakja, de a lábkiosztási sorrend más, akkor lehet hogy a berakás utáni első indításkor tönkremegy .   Lásd:  

Előzmény: Szabószomszéd (11953)