1. A vallástört-ben a K-i mitológia és sok más folklór számára gazdag jelentéstartalmú állat, →keveréklény a sárkány különféle formáiban (szárnyas ~, vörös ~ stb.). Bajokozó és bajelhárító (éltető) szerepet egyaránt tulajdonítottak neki. A babilóniaiak és az arabok körében a ~k és a gonosz démonok összetartoztak. - Egyiptomban, Babilóniában, Kánaánban és Görögo-ban a ~ szt állat, sok isten jelképe volt, mindenekelőtt az életet v. gyógyulást adó isteneké (Anath, Aszklépiosz). Kultikus tiszt-ben részesítették Babilóniában (Sahan ~isten), Kánaánban és Kréta szg-én. - A gyűrűzve tekergő, saját farkába harapó ~ (a →körhöz hasonlóan) az örökkévalóságnak és az →idő körforgásának ókori jelképe. -
2. A Szentírás 9 különféle szóval (legáltalánosabb a héb. nahas) jelöli a Palesztinában és a Sínai-fszg-en található ~kat, de nem tudjuk, hogy melyik szó milyen ~t jelöl. A ~k ált. kövek között (vö. Ám 5,19), sziklák hasadékában (vö. Péld 30,19) v. a pusztában a meleg homokban tanyáznak, némely ~fajták azonban nedves vidéket keresnek. - A →teremtéstörténetben a ~ a →Sátán eszköze, Éva és Ádám engedetlenségének (→bűnbeesés) oka (Ter 3). A föld minden állatánál ravaszabb ~ (Ter 3,1) el tudta hitetni az Isten képmására teremtett emberrel, hogy a „tudás megszerzésével” istenekhez válik hasonlóvá (→istenképiség, →istenivé válás, →jó és rossz tudásának fája). Büntetésként a ~ a hasán csúszik és a föld porát eszi (Ter 3,14; Iz 65,25; Mik 7,17). Mérges marása miatt veszedelmesnek tartották (Bölcs 17,9; Zsolt 140,4), a becstelenség (Ter 49,17), rágalom (Zsolt 140,4), halál (Péld 23,32; Sir 21,2) képét látták benne, a Bölcs 2,24: az →ördög megtestesítője. A ~bűvölés is ismert volt (Zsolt 58,5; Préd 10,11; Sir 12,13; Jer 8,17). Az óriási hétfejű tengeri ~, a →leviatán Izr-ben és Föníciában az istenellenesség, a rossz megtestesítője (Jób 3,8; Zsolt 74,13; Iz 21,1; vö. 9,13). - A bot ~vá, majd újra bottá változása Mózes számára az isteni küldetés jele (Kiv 4,2-4): az egyiptomi varázslók által elbűvölt ~kat a Mózes botjából lett ~ fölfalta (7,8-13). A Szám 21,4-9: Isten a lázadókra tüzes ~kat küldött, marásuktól sokan meghaltak, de Mózes közbenjárása után a póznára erősített →rézkígyó meggyógyította azokat, akik fölnéztek rá. - Az ÚSz-ben a ~ az →okosság mintája: „legyetek okosak, mint a ~k, és szelídek, mint a galambok” (Mt 10,16). E szavak nem a ~ ravaszságát állítják mintaként, hanem a keresztény okossághoz nélkülözhetetlen észbeli racionalitást (földönjárást) kötik egybe a lélek Istenből táplálkozni képes →bölcsességével (melynek ősi szimbóluma a →galamb). - A Jn 3,14 előképi értelemben utal a Szám 21,8-ra. - Ugyanakkor a ~ az álnokság és a bűn képe is (Mt 3,7; 23,33), a →farizeusokat Jézus „viperák fajzatának” mondja (Mt 23,3). -