tux Creative Commons License 2023.09.08 0 0 88206

Régen is voltak mindenféle váltók, a BMW hagyományosan nem jeleskedik váltók tekintetében. Általában hosszú úton járó, klattyogós váltó volt a boxerek jellemzője, de a 650 CS is akkorát csattant, hogy szó szerint 2 utcáról hallottam, amikor a szerelő elvitte próbakörre. A DOHC-k váltója már jó volt, pedig az is boxer, csak kicsivel kevesebb nyomatékkal. A vizesekkel kezdődőtt a probléma, amin farigcsálnak valamit típusváltásonként, jobb is lesz valamennyivel, de még az 1250-esen sem az igazi. Kelletlen, akadós, néha darálós, nem kiszámítható, a gyorsváltó nehezen jár, inkább magas fordulaton elfogadható, lefelé gyakran akad középen. Lehet velük váltani, csak rossz a váltási érzet. És ami a legérdekesebb, hogy ugyan abból a típusból, évjáratból vannak jobbak és rosszabbak. A rosszabbakat nem lehet megjavítani, a jobbak nem romolnak el.
Személyes történetem: 2010-es DOHC hibátlan volt. 2013-as LC katasztrófa volt. Nem csak a váltó, a kardán is búgott. Nem csak én mondom, 2 tapasztalt motoros cimborám is egymástól függetlenül, próba után. 2017-es rossz, BMW szerelő próbaút után kopott kuplunggal magyarázta (30e km-nél fura volt), kicserélték gariban, nem lett jobb. 2022-es 1250 jobb volt, de 10e km. után is zavart. Ezen a ponton ott tartottam, hogy nem hiszek a BMW fejlődőképességében, ami váltót illeti. Elhittem, hogy vannak jobb és rosszabb példányok, és találtam egy nem tökéletes, de elég jó 2018-est, amivel most boldog vagyok.
Az, hogy nem mindenkit zavar, több tényezővel magyarázható. Vannak jobb és rosszabb példányok. Attól függ ki mit használt előtte/párhuzamosan, ahhoz hasonlítja. 40-es lábbal, edzőcipőben jobban érezni mindent mint 46-os krosszcsizmában. Nem mindenki igényes ilyesmire. Hidegen jobb mint melegen, tehát rövidebb próbakörön nem jön ki. Többek szerint nem BMW olajjal jobb, de van aki szerint csak az első párezer km. Túrázáskor kevésbé jön elő, mint városban. Tesztelők is néha megemlítik, de csak amikor az utódot tesztelik, hogy az előd váltója egy kicsit ilyen-olyan volt, de ez már jobb. Mondjuk arra is 10 év jöttek rá, hogy ha fúrnak egy lukat a kardán aljára, akkor ott kifolyik a víz és nem rozsdásodik a szerkezet.
Ennek ellenére a GS a világ egyik legjobb, legsokoldalúbb motorja. Ezért írtam, hogy az igazi előrelépés SZERINTEM a hibátlan váltó és a gyorsváltó lenne, nem a nagyobb teljesítmény, más idomok, meg radarok, meg D-ESA2.
A fenti tapasztalatomat 4 vizes GS-el és 3 R-el megtett 20e+ km alapozza meg, plusz számtalan teszt és fórumvélemény elolvasása.

Előzmény: cliffgreen (88204)