Azt nem tudod megállapítani, hogy a Holdnak mindig ugyanazt az oldalát látod ?
Hát akkor fotózd le naponta, és nézd meg a képeket.
A kisiskolás labdája meg mindent érthetővé tesz és már kisiskolás szinten. Rajzolnak neki egy nagy kört az udvaron, és középre állítják, ő lesz a "megfigyelő". Egy másik gyerek meg a körvonalra áll, kezében a labdával. Körbe kell járnia a körvonalon, de úgy, hogy a teste közben mindig ugyanabba az irányba helyezkedik - például egy harmadik, a körtől messzebb álló gyerkőc felé, aki még segít is neki ebben, rászól, ha elfordulna.
A körvonalon haladó gyereknek mindig úgy kell tartania a labdát a kezében - a feje fölött, hogy mindig látható lehessen -, hogy a középpontban álló gyerek ugyanazt az oldalát lássa - például a márkajelzést, logót a labdán. Ebben meg a középen álló, megfigyelő gyerek segíti.
Szépen megtesznek egy kört, és utána megkérdezik a körvonalon haladó gyereket, mit csinált a labdával, a válasza:
forgatta
Ugyanezt mondjuk középiskolásokkal: a labda tetejére erősítenek egy ingát, és megkérdezik, hogy mit tapasztalt az ingamozgás és a labda viszonyában, a válasza:
az inga lengési síkja forgott a labdához képest.
te meg ha mulatni akarsz, kérdezgesd a fentiekről a szuperfizikust.