Brüsszeli jelentés a tagjelöltek gazdasági eredményeiről
Számottevő haladás a felkészülésben
Az EU-tagságra pályázó államok szinte mindegyikénél számottevő haladást állapított meg a brüsszeli bizottság a makrogazdasági konszolidációban és általában az uniós normák meghonosításában. A közgazdasági ügyekben illetékes vezérigazgatóság legutóbbi elemzése lényegében csak Romániában lát okot aggodalomra, egy összefoglaló helyzetjelentés az ottani gazdasági állapotokat riasztónak minősítette.
VG-összefoglaló
Magyarországgal kapcsolatban a jelentés az ismert, főbb jellemzőkről és irányzatokról számol be, és utal arra, hogy 1999 nem lett az infláció látványos lassulásának éve -- írja az Europolitique. A makrogazdaság ereje és a tőkebeáramlás viszont elősegítette az árfolyam-stabilitást. Méltatja az elemzés a tavalyi második fél évben tapasztalt növekedésgyorsulást és az idei költségvetéstől várható makrogazdasági konszolidációs hatást.
Csehországban -- állítja a szóban forgó brüsszeli igazgatóság -- tavaly javultak a makrogazdasági viszonyok az egy évvel korábbihoz viszonyítva, a növekedés azonban lanyha maradt, a gyenge beruházási tevékenység pedig a vállalati szférát érintő sürgős reformokért kiált. Elismerően szól a jelentés a számottevő béremelkedések dacára is alacsony szinten tartott inflációról, a javuló folyó fizetési mérlegről, és a kisebbségi kormány, illetve az őt kívülről támogató párt azon elhatározásáról, amellyel 2003-ig egyensúlyba akarják hozni a költségvetést.
Lengyelországban tavaly év vége felé ismét gyorsulásnak indult a gazdasági növekedés, amely elérte a korábban megszokott ütemet. Ennek árnyoldalaként azonban az infláció is gyorsult, és erősen romlott a külgazdasági egyensúly: a folyó fizetési mérleg hiánya tavaly elérte a GDP 7,6 százalékát, ami aggodalomra adhat okot az ország versenyképességét illetően. A veszélyes mértékű külső egyensúlyhiánynak a csökkentése jelenti ez idő tájt a varsói kormány számára a legfontosabb gazdaságpolitikai kihívást, emiatt különösképpen ügyelnie kell bárminemű megcsúszás elkerülésére az állami pénzügyek körében.
Szlovéniát illetően a bizottság méltatta a zavaros regionális viszonyok dacára is kiegyensúlyozott, tavaly 3,75 százalékos növekedést. A helyenként utóbb mégis jelentkező kisebb feszültségek ugyanakkor a szerkezeti reformok lassulásának veszélyeire figyelmeztetik a ljubljanai kormányt. A költségvetési hiány a GDP-hez viszonyítva mindössze 0,6 százalékon áll.
Szlovákiával kapcsolatban a jelentés kiemeli, hogy a kormány makrogazdasági stabilizációs programja összességében eredményesnek bizonyult. A kereskedelmi és a folyó fizetési mérleg hiányát egyaránt felére sikerült csökkenteni. A korrekciós intézkedések következtében lassult a növekedés és emelkedni kezdett a munkanélküliség.
Romániában -- a szerény haladás dacára is -- "riasztó" a gazdaság helyzete: a makrogazdaság stabilizálását aláássa a pénzügyi fegyelem hiánya, a veszteséges vállalatok támogatása, az adóhátralékok beszedhetetlensége, a privatizáció lassúsága, a szerkezeti reformok elmaradása, az igazgatási hibák és a bankszektor gyengesége.
Kedves mika!
Engem nem zavar ez.