kiss_atti Creative Commons License 2023.05.23 0 3 87372

Balkán:

 

ahogyan mi mentünk , első nap le Szarajevóig.

Már itt is el lehetne tölteni 2-3 napot, annyi minden van ( a 84-es téli olimpia lepusztult létesítményei, a frissen helyreállított lanovka, az Óváros – Bascarsija, a tér, ahol négy vallás templomai vannak egymás mellett, a 92-95-ös blokádról szóló emlékhely és „Alagút-túra”), de inkább csak az utikönyvekben is megemlített Cevap-Zeljo éttermében kell enni egy csevapcsicsát és inni joghurtot… J ( a sör máshol van)

Második nap elmentünk Visegrádra, megnézni az Ivo Andrics által megírt hidat a Drinán, innen fel Zabljakba a Tara-hídon át. zabljak már a Durmitor Nemzeti Park része, de van egy „igazi „ látványút, át a Durmitoron, nem érdemes kihagyni – már ha éppen járható a hótól. Úton a Kotori öbölbe érdemes Niksicnél tenni egy kis kerülőt, és felmenni az Ostrogi kolostorba, csodálatos látvány. Kotorban szintén el lehet(ne) tölteni sok időt, de 3 órát az Óvárosban mindenképpen.

Ezek után a teljesség igénye nélkül : Lovcen nemzeti Park ( zsírúj aszfalt, kiváló útvonal), Ulcinj, majd Albánia – nekem mindig Shkoder az első megálló. Innen bementünk keletre, tettünk egy kanyart, átmentünk az Ohridi-tó macedón oldalára döntögetni, vissza Albániába és az UNESCO Világörökség részét képező Beratban ( Ezer Ablak Városa), majd innen lementünk Permettől cca 10 km-re délre az SH 75-ön a termálforráshoz, ahol lehet kicsit fürdőcskézni. Innen irány Sarande, vagyis Albánia Monte Carlo-ja. Aki már volt ott, tudja, miért nevezik annak. Útközben az SH 99-ről be kell menni a Kék Szem forráshoz, amihez fogható vízkitörés kevés van, talán Európában is.

A túra 3-4 csillagos hotelekben történő alvással ( szállás + reggeli 25-40 EUR), 1,30-1,40 EUR/l üzemanyagárakkal üzemelt, a kaja 60-70%-a az itthoni áraknak ( Albániában benn, a szárazföldön kevesebb), a tengerparton akár 75-80 %. Egy csomag cigi ( én 20 éve nem bagózok) 1000 ft alatt, ásványvíz, üditő  - fillérek.  Emberek kedvesek, a közlekedés elsőre káosznak tűnik, tulajdonképpen olyan, mint az anarchia – hatalom nélküli rend. J  Szerintem már csak a Balkánon oldható meg, hogy napi 250-350 km motorozással belül maradsz a napi 100 EUR költségen – mindennel együtt.

 

Az utak minősége döntő többségében kiváló, rengeteg útfelújítás van, valszeg tudják, hogy az infrastruktúra állapota a fejlődés egyik fő meghatározója. Ugyanakkor van azért elmaradásuk nem kevés, tehát – és ez főleg Albániára igaz – ha békésen motorozol egy egyszámjegyű főúton ( pl. SH 6), az nem garancia arra, hogy a következő kanyarban még aszfalt fogad és nem 30 centis gödrökkel tarkított hepe-hupa, kb. 300 méteren keresztül. J

 

Sokadszorra, de nem utoljára voltam. Nem vagyok Balkán szakértő, de 2019 óta rendszeresen járok, ha valami kérdés lenne, válaszolok, ha tudok… J

Előzmény: Stenmark1 (87358)