.."Szándékosan sarkítod,...(az egész 1. bekezdésed)"...szóval én vagyok a hunyó, lesarkítom, mert nyilván nincs szélesebb rálátásom és tapasztalaom...akárhogy is, ha már vitázok, szeretek LEHETŐSÉG szerint tiszta definiciókat használni és KAPNI!-ami sjnos nem mindenki kenyere...és sokszor a dolog "játék a szavakkal" szintre lyukadhat ki...a vita hevében. De azért-mégeccer-makacsul folytatom....:
-"Ugyanaz a zene.." ha ezt szószerint, átgondoltan jelented ki, (nem vagyok meggyőződve..) nincs mit vitázni tovább részemről, ezt egyszerűen semilyen szinten nem fogadom el, még akkor sem ha ugyanazon személyek gyakorolják mindkettőt...talán legközelebb a "klasszikus" zene egészét is majd idesorolod a közös kalapba...??
-Ugyanaz a zene, egy a difi, mi hozza a ritmust? Rockban a dob. Jazzben a basszus. ...... ezt általános érvényűnek tekintsük"-nem mindig stimmel- de ezt átugrom és nam ragozom részletesenpillanatnyilag, mert igy nézem , precizkedve az egészet:
-ELMÉLTILEG 2 alapritmust -groove-t látok:
-1. klasszikus jazzben a (leegyszerűsitve) triolás negyed-felosztáson alapuló un.Swinget,
-2. rock-zenében, valamint elrockosodott későbbi jazzban-soul- funky stbt. ideértve ( és nem mellesleg a LATIN zenében is!)- a negyed egyenletes nyolcadokra osztását
....ha ezek valamelyike megjelenik,(persze a stílusnak megefelelő belső hangsúlyozással! - egyértelműen tudni lehet, milyen alapműfajról van szó, és a kettő nem ugyanaz, sorry!
és nem az a dönti el ZENEILEG, műfajilag, hogy melyik hangszer -vagy részhangszer!- ebből mit hoz, hanem hogy az összkép mit sugall,
pl. egy jó feelinges 2-taktususos vemp a bőgön (sima negyedekkel is) EGYEDÜL IS rögtön világossá tudja tenni, hogy swing indul be....
-...hogy aztán minden ritmust játszó elem minden résztvevő részéről hogy rendeli magát alá ennek ill. milyen szerepet játszik , az hangszerelési kérdés és a rendelkezésre álló dolgok (hangszerek, látszám!) függvénye- persze hogy klasszikus-gitáros-hangos -szinpadi rockzene elképzelhetelen a dobos, és hagyományos szerepe nélkül -legalábbis anagyköznség részére - de fogadok ha valaki szóló-zongorán -vagy Rhodesen akár- jól odatesz pl. egy. Beatles-arranzsmant á'lá Ramsey Lewis -basszus és dob nélkül is- felismered hogy miről van szó! - feltéve hogy a zongoristának a balkeze megfelelően működik, és érzékelteni tudja az alapgroovot és a basszus egyaránt..
-- én a korábbiakban arról irtam, hogy ha az orgonista "beéri" azzal (és perzse megtanulja) hogy csak lábbal basszusozik -legalább is swinges jazznál- felszabadul a balkeze harmóniára ÉS ritmusra- és többet tud ezen a téren nyújtani mint ha csak jobbkézzel lecsapkod-
-valamit valamiér!!- és nem kell külön gitáros! aki sajnos nem csatolt alkatrésze egy Hammond-orgonának automatikusan!!!
--Végül is csak azon akadtam és akadok ki, hogy egyébbként szakmailag tisztelt kollegák szerint ez már nem jazz, (akkor talán miért hallgnak R.Scottot, Denerleint, stb -talán hogy idokoltan kizárják őket is??) és ha ezért én "sarkítással" vagyis "illendő tudnivalók" torzításával vagyok vádolva, (akinek ezek szerint sok alapvető dolgot el kell mégegyszer magyarázni..) -nos, el fogom viselni, bár valahol halványan nálam is felmerülnek ellenvádpontok, amikor is enyhén "szemellenzős" és hasonló kifejezések juthanak eszembe...-de ne bántsuk egymást...
...csak utóljára, egy rövid válasz a kérdésre: amikor egyszer egy fekete ami szakszis betévedt a bárba, ahol éppen orgonáztam (csak antik klónon!), és kedvet kapott velem jammelni, -egy jó óráig gyúrtuk -lábbasszussal történetesen - most akkor jazzeltünk ( mi azt hittük) vagy csak malackodtunk anti-autentikus módon??...vagy be leszünk sorolva valamilyen "jazzügyben futottak még"-kitalált részkategóriába ?? -V.