Nem korrekt ez az összehasonlítás mert a középkategória erős versenyzőjét (ami nem is az utolsó modell), hasonlítom a felső kategória királyához, egy 2018-as Triumph Tiger 800 XRT-t egy full extras 2022-es 1250GS-hez. Árban is kb. fele a Tiger a GS-nek. Azért kezdtem másik motort keresni, mert a GS-t a darabos váltója miatt nem tudtam megszeretni 4e km alatt sem. Meg mert nekem egy kicsit nagy is. A Tigernek hibátlan a váltója és telitalppal leér mindkét lábam, az ülés normál állásában is.
De minden másban a GS a jobb, így foglalnám össze és ezzel le is lőttem a poént.
Motor: a fő különbség a háromhengeres motor ami sokkal kevésbé nyomatékos, viszont sokkal pörgősebb, halkabb, inkább sportmotorosan kell vezetni és nem lehet nyomatékból, mert az nem nagyon van neki. :) Autó kontra traktor. Bár papíron kb. 2/3, valójában kb. felének érződik, mert azt a 95LE/79Nm-t is magasabb fordulaton adja le. Jó a gázreakció, lehet vele jól haladni, de nem a nyomatékból előzés az erőssége. Nem a GS-hez kell hasonlítani és akkor rendben van, szerethető amúgy.
Kényelem: elsőre OK, de 300 km után fájt rajta a hátsó felem, farcsont környékén. A GS-en ilyen nem volt soha. Mindkettőn van markolat és ülésfűtés elől-hátul. A Tiger-en mintha egyenletesebben melegítene.
Szélvédelem: A GS-en jobb, valahogy magasabb az egész eleje, a plexi is szélesebb (az ADV plexi van rajta) több szelet fog. A Tiger egy kicsit küzdelmesebb, több szelet kap a vállam és hangosabb is, bár azon sincs turbulencia.
Váltó: A Tiger hibátlan, bár gyorsváltó ezen a modellen nincs, de nem gond, mert jó érzés váltani. A GS darabos, csattanós, akadós. Gyorsváltó van rajta, de az sem egy sikertörténet.
Futómű: Nagyon érdekes. Azt vártam volna hogy a GS egyértelműen jobb, de ez nem így van. Amiben a GS jobb, hogy stabilabban tartja az ívet, a Tiger kisebb és könnyebb motor, nincs meg ez a stabilitás amit azt gondolom hogy a boxer motor ad. Egy hibás mozdulatra, úthibára könnyebben leugrik kicsit az ívről, de kontrollálható, nem veszélyes vagy ilyesztő. A Tiger is meglepően jól dönthető, kb. mint a GS. A Tiger futómű elől-hátul kézzel állítható. Ez nem nagy hátrány nekem, egyszer beállítom és 98%-ban egyedűl megyek jó úton, a GS-en sincs okom állítgatni.
Műszerfal: mindkettő TFT, a Tiger-é kissebb, de jól kezelhető és jól leolvasható. A Tiger gombjai este világítanak és gyárilag van rajta kiegészítő lámpa. Ezek közül a világító kapcsolók jók, a kieg lámpát nem tudom mikor mire fogom használni.
Külső: A GS egyértelműen korszerűbb, kiforrottabb, nekem sokkal jobban tetszik.
Világítás: Mindkettő LED, a Tigerrel nem mentem még sötétben, a GS valószínűleg jobb a szinszabályozás/kanyarbavilágítás miatt, meg amit láttam, hogy a Tiger-nél nem olyan éles az átmenet.
Fogyasztás: ugyan olyan körülmények között a Tiger 0,5-1 literrel kevesebbet fogyaszt.
Egyelőre megtartom mindkettőt, remélem idővel megérzem melyik marad és melyik megy. A jó váltó és a hozzám passzoló méret kontra minden más. Az is szempont lesz, hogy tudom-e kényelmesen tartani a tempót a cimboráimmal a kanyargós szakaszokon, legalábbis akikkel a GS-el tudtam. :)
Ennyi jutott eszembe, ha valamit kihagytam, kérdezzetek.