gzsolt1969 Creative Commons License 2023.02.08 0 0 7787

Továbbiakban ,ismét jelentős áremelkedést hoz az euró-5+.......lassan aktuális lesz Márkus László bohózatának , elhíresült mondata:

 

                                                                        Mi kerül ,ezen a fotelen 20000ft -ba?

 

                                  Ha figyelembe vesszük a kedvenc mini motorjaink ár drágulását, akkor igen siralmas a helyzet....

 

                                                                               

 

A belső égésű motorok szennyezőanyagainak "öve" egyre szorosabbá válik, az új Euro 5+ károsanyag-kibocsátási szabványok 2024-től lépnek életbe.

Ahogy az várható volt, a belső égésű motorok károsanyag-kibocsátási normái egyre szigorúbbá válnak, különösen az Euro 5 után. Ezek a legújabb, még mindig érvényben lévő szabványok számos nagy változást hoztak a motorkerékpárok világában. Sok modell gyártása emiatt teljesen leállt, míg az Euro 5 nagymértékben annak a tendenciának köszönhető, hogy minden kategóriában egyre jobban nő a űrtartalom. Ugyanis, hogy ne veszítsék el az erőt, a gyártóknak nagyobbat kell készíteniük a motorokat, hiszen az őrült lóerős, szuperduzzasztott kismotorok forgatókönyve már nem "játszható" - lásd a 600 köbcentis szuperbike teljes osztályát, ami... eltűnt.

Az új Euro 5+ előírásokat 2024-től kezdik alkalmazni az új motorkerékpárokra, vagyis minden olyan 2024-es modellként bemutatott motorkerékpárnak, amely egy vagy több fokozattal „új”, az Euro 5+ határértékeken belül kell lennie. A meglévő modellek egy évvel meghosszabbíthatók, és 2025-től kell megfelelniük.

 

A legfontosabb változás, amit az Euro 5+ előírások hoznak, talán az, hogy bizonyos kilométerek megtétele után megszűnik a szennyezőanyag matematikai számítása, de új tesztek elvégzésének előírása. Ez azt jelenti, hogy a cégeknek a motorkerékpárok hosszú távú teszteléséből kell adatokat gyűjteniük, így új laboratóriumi vizsgálatokra van szükség. A tesztek során minden motorkerékpárnak legfeljebb 35 000 kilométeres használatot kell "felhalmoznia" a próbapadon, hogy biztosítsa a kibocsátott szennyezőanyagok stabilitását, még a jármű hosszú távú használata után is.

Ezenkívül az Euro 5+ specifikációk megkövetelik az OBD II szoftver frissítését, míg a lambda-szondáknál új tűréshatárok lépnek életbe. A szoftvernek a katalizátor megfelelő működését kell diagnosztizálnia egy második érzékelőn keresztül, amely utána kerül elhelyezésre, miközben az összes szükséges diagnosztikai mérést meghatározott gyakorisággal, az elektronikus egység elvégzi. Végül a rendszer figyeli és tájékoztatja a versenyzőt a motor működésével kapcsolatos minden olyan problémáról, amely nem teszi lehetővé a motor teljes teljesítményének kihasználását. Érdemes megemlíteni, hogy az utolsó követelmény az elektromos járművekre is vonatkozik (és ennek megfelelően a villanymotorra, az akkumulátorra és azok üzemállapotára).

Mi várható az új motoroktól?

A károsanyag-kibocsátási normáknak minden bizonnyal a "nemes célja" a környezetszennyezés csökkentése, és ezt senki sem hagyhatja figyelmen kívül, hiszen az elmúlt 20-25 évben a járművek több mint 90%-kal kevesebbet szennyeznek, mint korábban! A motorgyárak részéről azonban bizonyos mértékű morgolódásra mindenképpen számítani kell, hiszen a szükséges új eljárások újabb kutatási és fejlesztési költségeket is hoznak. Középtávon tehát további motorár-emelkedések várhatók...