csíkos-háTTú Creative Commons License 2023.01.19 -2 2 32601

Szia!

Ha ennyi vonatod mozoghat majd egyszerre, akkor valóban szükség lesz a pálya megosztására, és nem egyetlen központra bízni az egész ellátását. Fontos azonban, hogy nem fognak összeadódni a kimenetek áramai, vagyis egy-egy részben továbbra is csak annyi áramod lesz, amennyit az adott részre dolgozó központ, vagy a booster le tud adni! Ezzel számolni kell.

Fontos továbbá, hogy nem a pálya hossza határozza meg a szükséges áramot, hanem a rajta mozgó vonatok lehetséges áramfelvétele. Hogy egy sarkított példával éljek: egy 5-6m hosszú N-es pályát bővek kiszolgál egy 3A-es központ egyedül is, míg egy 2m-es dilikörön szólóban futó futó, Spur1 Märklin BR75 gőzöshöz hanggal, füsttel együtt 4A kell minimum.

Az is lényeges, hogy hosszú, kierjedt pályák esetében nem elég egyetlen ponton betáplálni a pályát! Ugyanis a sínpapucsokon, váltókon, továbbá a sínekben magukban is veszteség lép fel, és a betáplálástól távoli pontokon nem lesz meg a teljesítmény. Azt szokták ajánlani, hogy 2m-ként legyen egy-egy betáplálási pont.

Ekkora pályán, ekkora tervezett vonatforgalom mellett (vagyis nem csak a pályán vannak a vonatok, hanem mozognak is!) már nem lesz elegendő egy belépő szintű vezérlő, megkockáztatom, hogy a fekete Z21 sem! Ilyenkor valóban el kell gondolkodni egy komolyabb, drágább központon, ez lehet akár egy ESU ECoS is, de ehhez is kelleni fog majd booster.

Nem csak azért, mert nagyobb az áram, ennyi mozgó vonat esetén a kezelőfelület lesz a szűk keresztmetszet!

Nem tudom, hogy mi a terved, hogy többen fogtok majd játszani, több kézi vezérlővel lesz majd több "mozdonyvezető", akkor az is lényeges, hogy mennyi kezelő eszközt lehet csatlakoztatni a központhoz?

Vagy számítógépes vezérlésre bízod hosszabb távon a forgalmat? Mert akkor - sokan csinálják ezt - van egy automata vonatforgalom a pálya egy részén, amit a számítógép felügyel és vezet, a modellező meg kézi üzemben játszik a vontatási telepen, tolatgat a teherpályaudvaron, vagy vezeti fel a vicinálist a hegyi mellékvonalon. Ilyenkor megfelelő lehet egy egyszerűbb kezelőfelülettel bíró központ is (Z21, MultiMaus, Lenz SET101, stb.)

A döntés Rajtad áll, Neked kell meghozni. De át kell gondolni, aludni rá egyet-kettőt, hogy mi is konkrét cél? Ha meg van, akkor lehet keresni megfelelő eszközöket hozzá.

 

(Ha egyébként nagyjából a képeken beszúrt pálya lesz megépítve, akkor elég lehet egy nanoX-s88 központ is, kiegészítve mondjuk egy boosterrel. Előnye, hogy a központban eleve benne van a PC interface, és a visszajelentéshez az s88N fogadó is, erre nem kell majd külön pénz áldozni. És az egy agyonverhetetlen vezérlés, mivel idehaza készül, így hiba esetében a szervizelése is megoldott idehaza, garancián belül, és azon túl is.) 

Előzmény: Edelweiss Train (32599)