11_11 Creative Commons License 2023.01.08 0 0 4699

             Teremtő hatalma  Mindenható?   Igen!

         Minden hitvallás ezzel a jelzővel említi Istent.

Úgy kell érteni, hogy Isten önmagában, belső lényege szerint mindenható, nem pedig műveiből kiindulva. Akkor is mindenható lenne, ha nem teremtett volna világot. Neki nincs szüksége arra, hogy erejét a teremtéssel kipróbálja és bemutassa. A hitvallásokban a megjelölés a teremtett világgal kapcsolatos, s úgy kell értelmezni, hogy Isten be tudja tölteni azt a szerepet, ami a Teremtőnél és az üdvrend megvalósítójánál szóba jöhet. - Az ÓSz itt sem a lényeget elemzi, hanem Isten nagy tetteinek a rugóját ismerteti: ő teljesen független tetteiben, azt hajtja végre, amit akar.

Vele szemben minden hatalom tehetetlen. A term. fölött abszolút hatalmú, hiszen a teremtés által hozta létre. Mivel így áll szemben a természettel és a tört-mel, sőt a gonoszság hatalmával is, azért csak ő az élő és mindenható Isten.  

Az ÚSz is mindenhatónak nevezi Istent.Korintusiaknak írt II. levél 6. fejezet17 Ezért távozzatok körükből, és különüljetek el tőlük – mondja az Úr –, s tisztátalant ne illessetek. Akkor fölkarollak benneteket 18 és atyátok leszek, ti meg a fiaim és a lányaim lesztek – mondja az Úr, a Mindenható.

  Legnagyobb tette Jézus feltámasztása és megdicsőítése. Efezusiaknak írt levél  1. fejezet

17 Urunknak, Jézus Krisztusnak Istene, a dicsőség Atyja adja meg nektek a bölcsesség és a kinyilatkoztatás Lelkét, hogy megismerjétek. 18 Gyújtson lelketekben világosságot, hogy megértsétek, milyen reményre hívott meg benneteket, milyen gazdag az a felséges örökség, amely övé a szentek között, 19 és milyen mérhetetlenül nagy a hatalma rajtunk, hívőkön. 20 Nagyszerű erejét Krisztusban mutatta meg, amikor a halálból feltámasztotta, s a mennyben jobbjára ültette, 21 minden fejedelemségnek, hatalomnak, erőnek és uralomnak, s minden néven nevezhető méltóságnak fölé emelte, nemcsak ezen a világon, hanem az eljövendőben is.

Ez valódi szabadság, és mégsem független az isteni hatalomtól. Hozzávehetjük még, hogy fogalom szerint ~ közvetlen isteni sajátság, egészen az istenség kifejezése, azért is tulajdoníthatjuk mindig az Atyának. Olykor megkülönböztetik még Isten abszolút képességét és rendezett képességét (potentia absoluta et ordinata) aszerint, hogy valamit önmagában v. az adott világrendben, esetleg egy föltételezett világrendben létrehozhat-e. Arra vigyázni kell, hogy ami Istennek valamilyen sajátságával ellenkezik, azt egy föltételezett világrendben sem lehet lehetségesnek mondani, mert az önmagában hordozza az ellentmondást.