nazareth Creative Commons License 2022.11.16 0 3 32417

Itt OFF a dolog, de teljesen jól írtad le a szabályozás és vezérlés definícióját, még emlékszem, hogy ez volt az Automatika tantárgy kb. első órájának az elején :)

 

De egyrészt szerintem a visszacsatolás nem feltétel egy rendszer esetén, hogy automatizáltnak mondjuk. Jónéhány berendezés van, ami visszacsatolás nélkül teszi a dolgát, végigjátszik néhány lépést, és így leveszi az ember válláról a terhet. Szóval automatikus.

 

Másrészt még a legegyszerűbb vágányutas berendezések is tartalmaznak egy csomó visszacsatolást. Időzítve bedobálják a vasakat, leellenőrzik a végállásokat, figyelik a vágányfoglaltságokat; kivezérlik a fényeket, ha felszabadul a vágányút; sőt, még azt is ellenőrzik, hogy kimentek-e a fények; ellenőrzik a sínáramkörök foglalttá, majd szabaddá válását, satöbbi.

 

Másrészt szerintem benbe azt jól fogalmazta meg, hogy ha valami automatikus, akkor az az ember helyett csinál dolgokat. Csak azt nem értem, hogy neki egy kétgombos vágányútállítás miért nem automatikus. Egy mechanikus berendezésnél az ember sorban

 - megnézi a lezárási táblázatot;

 - átdobálja a vasakat;

 - lezárja a menetet;

 - kezeli a jelzőt;

 - végigköveti a vonatot;

 - visszaveszi a jelzőt;

 - visszaveszi a menetet.

...és természetesen minden lépés után van egy ellenőrzés is. Mindez jónéhány perc, és többé-kevésbé komoly fizikai munka.

 

A vágányutas berendezés ehhez képest a fenti műveletsort egy-két-három gomb megnyomására lezongorázza.

Előzmény: Törölt nick (32416)