Old Vic Creative Commons License 2022.11.09 0 0 23697

..hogy ON is legyek és Hammond tárgyú...ez a multkori válaszod megvigasztalt hogy valamennyire jól hallottam a különbséget és jellegét...azóta is merengtem a kérdésen...ez a probléma nem csak a te jó teszteden, hanem több már teszten, kritikában , nemcsak a Legendnél, de  más jobb digitál klónok (pl. Crumar) "...vs.B3" bemutatásánál is felmerült, ha nem ilyen jól prezentálva.

 Fontos: a kifogások a mindsűrübb AKKORD-játéknál, ill. a magasabb regisztereknél jelentkeznek általánosn.

-Nekem a következő gondolataim támadtak, egy LEHETŐ ok :- amint egy polifon hangszeren akkordokat (minél többhanguakat) játszunk, az összkép hangszíne nagyon függ a hangszer általános hangolásától. (Ezt egy kiváló hangoló nálam kézel(füllel)foghatóan demonstrálta is a zongorán.) Az ebben rejlő különbségek méginkább hathatnak, ha a végeredményt ráadásul fázis-manipulatív effekt-szekción is átfuttatják, mint pl. chorus, vibrató etc.(ami ugye a klónoknál máig is "forró kérdés"-ként áll a központban)...Nos, az eredeti Hammondok hangolása ma is egy nemigen prezentált, lezáratlan, ködös téma, amiről legfeljebb egyetemi doktorátusokban foglalkoznak igazán,, (többoldalas matematikai nyelven), de nem a normál fórumokon, gyári prospektusokban, stb. (kivétel a Wersi, akik eccer tömören azt állították, hogy végül sikerült lekoppintoniuk..). A mai klónok-és a többi digitális billentyűs is-tudtommal- mind (44oHz-re)  TEMPERÁLT hangolásuak.  Kérdés hogy hammondék milyen hangolást akartak és TUDTAK adni az orgonáiknak. Eleve kompromisszumokkal kellett számolniuk: a "fogaskerekiken" csak EGÉSZ- számú szimmetrikus "fogazat" jöhetett szóba, tehát nem tudtak bármily tetszőleges ill. kívánatos frekvenciát pontosan előállítani. Ehhez jön ráadásul a spórólás kompromisszuma, kevesebb generátorral sok billentyűt ravaszul kiszolgálni.És vajon egyáltalán mi volt a koncepciójuk? Egy tényt olvastam: Hammond a kvintet majdnem tisztára tudta hangolni. De gondolom nem lehetett tervük valamelyik "tiszta" hangolást csinálni, hiszen ezzel visszautasitották volna az -egyébbként templomi célú -orgonájukat a Bach előtti időkbe...Szóval ez egy ködös terület, de szerintem ennek oroszlánrésze lehet az összhangzásbani különbségekben- és amig ezt is nem hódítják meg a klónozók (és erről, talán jó okkal nem szólnak!),  hallható különbségek lesznek. Hogy persze az agyontozított és effektezett rock-világban enek bármi jelentősége lenne, azt kétlem. Márcsak ezért sem gondolom hogy a klónozók felválalják ezt a fogas prpblemát..

-- ha a fülem nem lenne oda, gondolkoznék hogy hazahoznám a Yamaha DX-7/II-ömet, ami -kevesen gondolnák!-erős

hammond-klónozó kapacitást is rejteget, s ahol mindenféle hangolású sinus-drawbárokat  (és torzitásokat is )  lehetne modellezni egymás mellé és hasonlítgatni...                                                      V.

Előzmény: tehtube (23644)