csíkos-háTTú Creative Commons License 2022.11.03 -2 1 32318

Válasszuk ketté a dolgot!

 

1: Van a számítógépes vezérlés, alapból ehhez van kitalálva a vágányok foglaltságjelzése, és a foglaltság visszajelentése. Hogy a számítógép "tudja" melyik vágány mikor foglalt, és a beprogramozott menetrendje alapján vezesse a vonatokat.

 

2: Van az ABC fékezés, amit a megalkotói (Lenz) arra találtak ki, hogy a terepasztalon DCC-ben is meg lehessen csinálni egy félautomata üzemet. A másik lehetőség, hogy a régi, analóg pályákon a vontbefolyásolással működő jelzőket is ugyanúgy lehessen használni, mint eddig.

 

Ezen kívül az ABC, vagyis az aszimmetrikus DCC még - dekódertől függően - alkalmas lassúmenet vezérlésére (kitérőben álló váltón áthaladva a vonat lelassít), és ingavonati üzemre is (két végállomás között a vonat magától megy ide-oda, és a végállomásokon a várakozási idő beállítható). De az alap esete, hogy a "Megállj!" jelzést mutató jelző előtt az érkező vonat lefékez és megáll, csak a jelző szabadra váltása után indul el, és gyorsít vissza.

 

A sima foglaltságjelzés egyébként sok másra is alkalmas lehet, nem csak a számítógépes vezérléshez. Például:

- Lehet vele rejtett tároló állomásokon megcsinálni azt, hogy az első vágányra beálló vonat átállítja maga mögött a váltót, hogy a következő már a másodikra érkezzen.

- A jelzőt meghaladó vonat átállíthatja maga mögött a jelzőt "Megállj!" jelzésre.

- Teljesen egyszerűen lehet vele sorompót vezérelni, nem kellenek kapcsolósínek, reed relék, elég megfelelő hosszban szakaszolni a pályát (sorompó középen legyen!). Ha nem lehet elég hosszan szakaszolni, akkor van olyan foglaltságjelző, aminek a kikapcsolását lehet késleltetni.

- Lehet vele automatikus megállóhely vezérlést csinálni, megállóhelyre érkező vonat lefékez, megáll, és a beállított idő leteltével indul el.

 

Ez utóbbi például kombinálja a foglaltságjelzést az ABC fékezéssel. Tehát nincs kizárva, hogy egy foglaltságjelzővel figyelt szakaszon legyen ABC modul is. Nyilván, aki számítógéppel vezeti a terepasztalán a vonatokat, annak az ABC fékezés felesleges. Aki nem, annak jól jöhet egy ilyesmi kombináció, mert változatosabbá teheti a vonatforgalmát egy félautomata üzemmel.

 

Egy dologra kell figyelni ebben az esetben - ha kombináljuk a foglaltságjelzést az ABC-vel - hogy eléggé sok egyszerű, gyári foglaltságjelző csak szimpla diódákkal operál. Ha ezt kötjük össze egy ABC modullal, akkor a figyelt vágányszakaszon a DCC sínfeszültség, aktív ABC modul esetén akár 3-4V-t is eshet. A Lenz LB10x sorozatoknál, és a CSM100, CSM120F, CSM120FA, CSM160 modulok viszont úgy készültek, hogy ezt figyelembe vették a tervezésnél. Ezek a foglaltságjelzők nem csak pár diódából állnak, hanem egy komplikáltabb áramkörök, cserébe a DCC sínfeszültség esése elhanyagolható ezek esetében. A használatuk meg ugyanolyan egyszerű.

 

Kis olvasnivaló az ABC fékezésről:

http://csikos-muhely.hu/dl/dcc_abc.pdf

 

Pár trükk, gondolatébresztő kapcsolás:

http://csikos-muhely.hu/dl/Z-Elektronik.pdf

Előzmény: Törölt nick (32308)