takarito Creative Commons License 2022.10.26 0 0 24721

A szkítákról annyit, hogy bibliai elfordulásuk ellenére nincs jelentősége a szövegek értelmezésében. Hogy például Pálnak tulajdonított Kolossabeli levélben odevetve szerepel egy felsorolás részeként (3,11) még csak a levél tartalmi jelentését sem változtatja meg, nem hogy a levélen kívül levő egyéb szövegek jelentésére hatással lehetne. (Például a vérszerződés hitelesítésére)

 

"Én sem tartom feltétlenül igaznak egyiket sem (Jézus királlyá kenését vagy a vérrel való szerződés kötést), de miután le van írva a Bibliában, így - más forrás hiányában - kénytelen vagyok legalább feltételesen elfogadni igaznak."

 

Van ellentétes forrás a Bibliában:

 

Mt 20,25Jézus pedig előszólítván őket, monda: Tudjátok, hogy a pogányok fejedelmei uralkodnak azokon, és a nagyok hatalmaskodnak rajtok. stb...

Mk 10,42Jézus pedig magához szólítván őket, monda nékik: Tudjátok, hogy azok, a kik a pogányok között fejedelmeknek tartatnak, uralkodnak felettök, és az ő nagyjaik hatalmaskodnak rajtok. stb...

Lk 22,25Ő pedig monda nékik: A pogányokon uralkodnak az ő királyaik, és a kiknek azokon hatalmuk van, jóltévőknek hivatnak.

26. De ti nem úgy: hanem a ki legnagyobb köztetek, olyan legyen, mint a ki legkisebb; és a ki fő, mint a ki szolgál.

27. Mert melyik nagyobb, az-é, a ki asztalnál ül, vagy a ki szolgál? nemde a ki asztalnál ül? De én ti köztetek olyan vagyok, mint a ki szolgál.

 

A szolgálat nyilván nem egyeztethető össze a királyi uralkodással, sem a nép szolgálata a nép feletti uralkodással, tehát egyértelműen "királyi elhivatást" tagadó szöveggel találkozunk ezeken a helyeken. Nyilván ellent mond ennek például Lukács féle folytatás:

 

Luk 22,29. Én azért adok néktek, miképen az én Atyám adott nékem, országot,

30. Hogy egyetek és igyatok az én asztalomon az én országomban, és üljetek királyi székeken, ítélvén az Izráelnek tizenkét nemzetségét.

 

Így aztán a Bibliából kiragadható a királyság elvetése illetve a királyság megragadásának célja, tehát aki elveti a hatalmat az a folytatást tekinti hiteltelennek, aki szeretne hatalmat, az pedig igazolást merít a folytatásból.

Te valószínűleg hatalomcentrikus lehetsz, hogy figyelmen kívül hagytad az elméleti fejtegetés elejét. Én azonban teljesen hiteltelennek tartom a 29 és 30-as sorokat, egész biztos zsidó szerkesztők akartak jutalomként megígérni a tanítványoknak a királyi székeket, hogy később az egyházi hatalom bevezetésével elfogadhatóvá tegyék az ítélkezést az emberek felett.

 

 

Előzmény: kitadimanta (24698)