"Éppen az eltérés adja a keresztény betoldás igazolását."
Igazad van, mindkét vers végén kivastagított rész toldásnak bizonyul, különösen a 26:28. versben. Az első csak utal rá, a második már konkrét célt is megjelöl. Mindkettő a páli ideológia része.
Lásd alább.
"Másutt a vér helyett bor a test helyet kenyér szerepel, ami lényegesen hihetőbb értelmezést ad a mondandóknak mint a vacsoránál említett vér. A vér és a test szimbólum Jánosnál is módosítás gyanús."
A bor még belefér, hiszen a vért borral (is) keverték, pláne, ha sokan ittak belőle. Sőt, a kenyér is belefér, miután senki nem gondolhatja, hogy bárki testét megették volna.
A test (kenyér) és a vér a test-vériség szimbóluma.
János a legspirituálisabb az evangelisták között, így ne csodálkozzunk azon, ha ő egy kicsit más szemüvegen keresztül nézte Jézus történetét.
"Mindenütt, ahol a vér összekapcsolva szerepel bűnök bocsánatával vagy az új szövetséggel, keresztény módosításokra utal, mert a véres bűnbocsánat csak Pál apostol teológiájától nyer értelmet."
Nem a "vér"-ből kell kiindulni, mert az félrevezető, hanem abból, milyen célból és hogyan került "felhasználásra", milyen rituális szerepet töltött be.
A két dolgot külön kell választani! Pálnál a bűnbocsánat Istennek szentelt, megölt áldozat révén valósul meg. Pálnál Jézus megölése pont ilyen áldozat a mózesi elveknek megfelelően.
1Kor 5,7. "...mert hiszen a mi húsvéti bárányunk, a Krisztus, megáldoztatott érettünk."
Azonban Jézusnál a vacsora semmilyen áldozatról nem szólt, kifejezett célja a szerződés/szövetség megkötése volt Jézus és a tanítványai között. Erre igen alapos okot szolgáltatott Jézus királlyá kenése, és a későbbi bevonulása Jeruzsálembe. Ez a szertartás a felek kölcsönös hűségét hivatott megpecsételni.
Ugyanakkor Pál nem említi a vérivást, nála Jézus vére az Ő megölését jelentette!
A Zsidókhoz írt levélben - bár azt nem Pál írta (a többit se...) - pontosan megfogalmazza, hogy Jézus vére az Ő törvényben megfogalmazott és elrendelt áldozat vére, amit nem lehetett meginni, csak szétkenni, széthinteni.
Zsid 9:19-22. "Mert mikor Mózes a törvény szerint minden parancsolatot elmondott az egész népnek, vevén a borjúknak és a bakoknak vérét, vízzel és vörös gyapjúval meg izsóppal együtt, magát a könyvet is és az egész népet meghintette, "
Mondván: Ez azon szövetség vére, a melyet Isten számotokra rendelt.
Majd a sátort is és az istentiszteletre való összes edényeket hasonlóképen meghintette vérrel.
És csaknem minden vérrel tisztíttatik meg a törvény szerint, és vérontás nélkül nincsen bűnbocsánat."
Ez a szövetség nem azonos Jézus vérszerződésével.
Tudni kell, hogy a vérivás a zsidóknál főben járó bűnnek számított, következésképp azok a verseket, melyek erről szólnak (még azok is, ahol a vért bor szimbolizálja) semmiképp sem lehet a zsidó hagyományból levezetni, Pállal összekapcsolni.