Bakancs4 Creative Commons License 2022.09.17 0 1 49755

Autójának a gondja,hogy lejtőn lefelé sem tud begyorsúlni, szigorú 49 a vége,sík terepen 47, úgy érzi valami „megfogja,leszabályozza”.Ha emelkedni kezd az út teljesen letompul. Nem száguldozni szeretne,de attól tart valami műszaki gonddal adták el neki az autót, folyamatost morog,hogy nem lehetett főúton kipróbálni mikor lefoglalózta,mert nem volt még rajta rendszám. Szomszédja annyit tudott megnézni,hogy a hajtás szíjnál a folytást már valaki kiszerelte belőle,

 

Hmm .... hmm... Nehéz ügy . Egy mopedautó motor és a variátor beszabályozás a távgyógyítás keretében körülményesen hajtható végre . De azért nézzük .

A mopedautók végsebességét nagy vonalakban három fő tényező befolyásolja :

  • -- a motor (maximális) fordulatszáma
  • -- a motor teljesítménye
  • -- a végáttétel

A fordulatszámot egy dízel esetében nehéz mérni , speciális eszköz kell hozzá -- ha ilyen nincs akkor ezt a lépést kihagyjuk .

A motor teljesítménye még ennél is nehezebben vizsgálható , csak következtetni lehet . Mivel a mopedautók hatóságilag korlátozott sebességű járművek , ezért ennek a műszaki megoldásaiból indulhatunk ki . Ezeknek a járműveknek a végsebességét nem a teljesítmény korlátozza , hanem a motor fordulatszáma és a végáttétel . Ez azt jelenti , hogy a motor nem optimális fordulatszámon és áttétellel halad a végsebességnél --  ami egyben utazósebesség is . Mindez értelemszerűen olyan masinára vonatkozik , amiben benne van még a hatóságilag előírt gyári fojtás . ( Jegyzem meg : pontos "j"-vel írandó , mert nem a folyik-folyás a szótő , hanem a fojt ( népiesen fujt ) ige .)

A végfordulatszám a dízeleknél jól kordában tartható , a regulátor nem engedi tovább nőni még alacsony terhelésnél ( lejtő ) sem .

Vagyis a motorteljesítmény alapján a jármű tudna gyorsabban menni , ha azt az áttétel lehetővé tenné . Egy gyárilag fojtott masina fölöslegesen pörög , ez ugyan nincs jó hatással a fogyasztásra és az élettartamra , viszont a jármű alig lassul vissza a kisebb emelkedőkön .

A fentiekből következik : ha a jármű nehezen éri el a végsebességét , illetve a kisebb emelkedőkön is aránytalanul belassul akkor a motor gyenge . Ennek sok oka lehet : hibás beállítás ( adagoló ) , kopás , dugulás .

Az áttételek  ellenőrzése valamivel egyszerűbb : ha a szíj mérete megfelelő ( nem túl hosszú vagy rövid , illetve nem kopott túl keskenyre )  akkor elég annyit megnézni , hogy üresben pörgetve a szíj kimegy-e a primer tárcsa szélére ?

Hát első nekifutásra talán ennyi .