Dilatáció
Nemrég szóba került a téma, és most nekünk is eléggé látványosan előjött. A klubban készül egy tároló, amit H0-ban (FREMO) és 0e-ben is tudunk használni. A vágányok még nincsenek lerögzítve, részben hogy a tesztüzem alatt felmerülő problémákat javítani lehessen, részben mert majd a leendő ágyazat fogja rögzíteni.
A tároló 3 elemből áll, a klubban kb. 20 fok körüli hőmérsékletben készült Peco 2,5 mm-es profilmagasságú vágányból. Némi dilatációt eleve beterveztünk - már régóta így csináljuk a modulokat - de mint kiderült ez is kevés volt.
Az itt szóba került otthoni asztaloknál jobb a helyzet a sokkal kisebb hőmérséklet ingadozás miatt. A modulok eleve kiállításokon ill. FREMO-s rendezvényeken való részvételekre épülnek, ahol egy téli szállításkor a teherautó/utánfutó platóján mínusz fokokban, a kiállításon meg akár 30 fok fölötti hőmérsékletben is lehetnek - e kettő akár egymás után pár órával is.
Az első két kép építés alatt készült, látszik, hogy a vágányok egyenesek. A modulok végén a sínszálak csavarokhoz vannak leforrasztva, hogy ebbe az irányba ne tudjanak elmozdulni.
A többi kép két hete készült egy FREMO találkozón, ahol a tároló pont a kazánház fölötti folyosón volt felállítva. A hőmérő utáni első képen a vágány elemelkedik, ez látszik az árnyékon. A többi képen az összes vágány jobbra-balra hajlik ill. a kitérőnél megtörik. Szerencsére a vonat üzemet nem befolyásolta. Ha a talpfák le lettek volna rögzítve, akkor jó eséllyel kitépte volna a rögzítő karmok közül.
Azóta további 2-3 mm hézagokat tettünk a sínszálak közé, reméljük ez már elég lesz...