Bakancs4 Creative Commons License 2022.01.23 0 1 49411

A kerékagy vonalon általában két ok miatt szoktunk bütykörészni :

  • -- vagy a féktárcsát
  • -- vagy a kerékcsapágyat

kell cserélni . Esetleg mindkettőt -- az egyéb okokat ( kíváncsiságból , unalomból szerelünk stb. ) most hagyjuk .

A féktárcsa felerősítése olyan , hogy MINDENKÉPPEN ki kell venni a kerékagyat ( ami forog ) a csonkállványból ( amibe a csapágy van sajtolva ) .

A kérdés az , hogy mi volt a szerelés célja ? Ha nem unalomból csináljuk , akkor kérdés , hogy visszatesszük-e a régi csapágyat , illetve mire kívánjuk felhasználni a régi féktárcsát ?

A kerékcsapágy cserével az a helyzet , hogy újat szoktak berakni , mert egyrészt kissé megviseli a csapágyat a szétszedés , másrészt akkora macera szétbarmolni a felfüggesztést , hogy nem kockáztatjuk a pár hónap múlva ( a csapágy kotyogása miatti ) újbóli szétszedést -- legalábbis az óradíjért dolgozó szerelők nem , ők automatikusan cserélnek . Ha valaki maga szerelget azok bekockáztathatja az újbóli felhasználást . Engem kissé zavar , ha olyan alkatrészt is cserélnem kell , ami egyébként akkor (még) nem hibás .

Ha az egész bütykölgetés célja a féktárcsa cseréje , és a régi féktárcsák felhasználása MÉH-telepen , kilóra történik akkor a helyzet kissé egyszerűbb , mert az imbuszcsavarokat ki lehet fúrni vagy flekszelni . Ha meg kívánjuk menteni a tárcsákat ( pl. az L7e-s 500-asról akarjuk átmenteni nagy átmérűjű tárcsákat a "kis" moped fékrendszerét javítandó ) akkor a helyzet nehezebb . Azok a csavarok ugyanis nagyon be szoktak rohadni , és normál módon kitekerhetetlenek -- mind a 8 tuti nem jön ki csak úgy egyszerűen , hacsak nem pár éve volt cserélve a tárcsa .

Szóval :

  • --tengelyanyát letekerni
  • --kerékcsavar lazít
  • --kocsi megemel
  • --kerék le
  • --féknyereg le
  • --kormányösszekötő le
  • -- támasztógömbfej le
  • --teleszkóp alját kibújtatjuk
  • --kivesszük csonkállványt
  • -- kézben tartva kiütjük kerékagyat
  • -- megpróbáljuk kitekerni a imbuszcsavarokat
  • --amelyik nem megy azt fleksszel bevágjuk , ha mégis kell a tárcsa akkor melegítéssel és hegesztéssel és fúrással kiszedjük a csavarokat
  • -- leütjük a féktárcsát a kerékagyról
  • -- feltesszük az új tárcsát
  • -- hűtéssel-melegítéssel besajtoljuk a csapágyat
  • -- értelemszerűen visszaszereljük a futóművet

Nem tudom ebben a nyomasztó ...

Ha csapágyat is cserélni kell , akkor

  • --egyrészt le kell húzni a kerékagyról a rajta maradt fél csapágybelsőt
  • --másrészt ki kell ütni (melegíteni) a csonkállványból a csapágy külső gyűrűjét , amit zégergyűrű tart a helyén
  • -- melegítés-hűtés során besajtoljuk az új csapágyat

Erről már adtam egy fotósorozatot ebben a hozzászólásban :

 

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=148980346&t=9147790

 

 

Előzmény: zogobacsi (49406)