A kerékagy vonalon általában két ok miatt szoktunk bütykörészni :
- -- vagy a féktárcsát
- -- vagy a kerékcsapágyat
kell cserélni . Esetleg mindkettőt -- az egyéb okokat ( kíváncsiságból , unalomból szerelünk stb. ) most hagyjuk .
A féktárcsa felerősítése olyan , hogy MINDENKÉPPEN ki kell venni a kerékagyat ( ami forog ) a csonkállványból ( amibe a csapágy van sajtolva ) .
A kérdés az , hogy mi volt a szerelés célja ? Ha nem unalomból csináljuk , akkor kérdés , hogy visszatesszük-e a régi csapágyat , illetve mire kívánjuk felhasználni a régi féktárcsát ?
A kerékcsapágy cserével az a helyzet , hogy újat szoktak berakni , mert egyrészt kissé megviseli a csapágyat a szétszedés , másrészt akkora macera szétbarmolni a felfüggesztést , hogy nem kockáztatjuk a pár hónap múlva ( a csapágy kotyogása miatti ) újbóli szétszedést -- legalábbis az óradíjért dolgozó szerelők nem , ők automatikusan cserélnek . Ha valaki maga szerelget azok bekockáztathatja az újbóli felhasználást . Engem kissé zavar , ha olyan alkatrészt is cserélnem kell , ami egyébként akkor (még) nem hibás .
Ha az egész bütykölgetés célja a féktárcsa cseréje , és a régi féktárcsák felhasználása MÉH-telepen , kilóra történik akkor a helyzet kissé egyszerűbb , mert az imbuszcsavarokat ki lehet fúrni vagy flekszelni . Ha meg kívánjuk menteni a tárcsákat ( pl. az L7e-s 500-asról akarjuk átmenteni nagy átmérűjű tárcsákat a "kis" moped fékrendszerét javítandó ) akkor a helyzet nehezebb . Azok a csavarok ugyanis nagyon be szoktak rohadni , és normál módon kitekerhetetlenek -- mind a 8 tuti nem jön ki csak úgy egyszerűen , hacsak nem pár éve volt cserélve a tárcsa .
Szóval :
- --tengelyanyát letekerni
- --kerékcsavar lazít
- --kocsi megemel
- --kerék le
- --féknyereg le
- --kormányösszekötő le
- -- támasztógömbfej le
- --teleszkóp alját kibújtatjuk
- --kivesszük csonkállványt
- -- kézben tartva kiütjük kerékagyat
- -- megpróbáljuk kitekerni a imbuszcsavarokat
- --amelyik nem megy azt fleksszel bevágjuk , ha mégis kell a tárcsa akkor melegítéssel és hegesztéssel és fúrással kiszedjük a csavarokat
- -- leütjük a féktárcsát a kerékagyról
- -- feltesszük az új tárcsát
- -- hűtéssel-melegítéssel besajtoljuk a csapágyat
- -- értelemszerűen visszaszereljük a futóművet
Nem tudom ebben a nyomasztó ...
Ha csapágyat is cserélni kell , akkor
- --egyrészt le kell húzni a kerékagyról a rajta maradt fél csapágybelsőt
- --másrészt ki kell ütni (melegíteni) a csonkállványból a csapágy külső gyűrűjét , amit zégergyűrű tart a helyén
- -- melegítés-hűtés során besajtoljuk az új csapágyat
Erről már adtam egy fotósorozatot ebben a hozzászólásban :
http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=148980346&t=9147790