" Jézus tanítványai soha nem tanítottak Jeruzsálemben. Hogyan is taníthattak volna, mikor a zsidók üldözték őket."
De tanítottak, vélhetően nem voltak olyan radikálisak Mózessel szemben hogy olyan keményen járjanak el a közösséggel, ahogy Jézussal elbántak. Jézust sem a zsidó vezetés ölte meg, hanem külön procedúrát kellett kivívniuk Pilátusnál, hogy a halálához vezessen. Hogy a közösség fellépése enyhült a Mózes ellenességük, ez kiderül az evangéliumok Mózes irányába történő ferdítéseiből, még az Apostolok Cselekedeteiben is van erre utaló szöveg:
Csel 21,20 Azok pedig ezt hallván, dicsőíték az Urat; és mondának néki: Látod, atyámfia, mely sok ezeren vannak zsidók, kik hívőkké lettek; és mindnyájan buzognak a törvény mellett:
Éppen ez volt a konfliktus lényege is Péterék "kötrülmetélés" evangéliuma és Pál "körülmetéletlenség" evangéliuma között, amiben Pál elveti már a törvényt nem buzog mellette.
Pál is írt a Jeruzsálemi közösségről, ahova nem is egyszer elutazik. Pl.
Rm 15,25 Most pedig megyek Jeruzsálembe, szolgálván a szenteknek.
Galata 1,18. Azután három esztendő mulva fölmentem Jeruzsálembe, hogy Pétert meglátogassam, és nála maradtam tizenöt napig.
19. Az apostolok közül pedig mást nem láttam, hanem csak Jakabot, az Úr atyjafiát.
"Ez a Jakab ízig-vérig hithű zsidó volt"
Hogy Jakab ízig vérig zsidó volt, én se vonom kétségbe, éppen ezért vitatkozik levelében Pállal és tartja fontosabbnak a törvény betartását a hitből való cselekedeteknél. Szerintem Hegesippus túloz, de hát ki volt jelen, hogy cáfoljon, vagy igazoljon?
"A Jakab ll. apokalipszisében egészen megdöbbentő dolgokra derül fény"
Nem hinném, hogy ez az írás Jakabtól származik.
"Itt nem Jézus evangéliumának hirdetése a téma, hanem Mózes! Szó sincs arról, hogy Jézus tanainak terjesztése lenne a feladatuk"
De Jézus hirdetése volt a dolguk, ám tényleg elferdültek Mózes törvényeinek a tisztelete felé. Az evangéliumok szerintem jól jelzi a hitüket, Jézusban látták a Messiást, de úgy hogy ők már igazolni is törekedtek azt a próféták jövendölésein keresztül. Jézus pedig nem volt jelent, hogy cáfolhassa.
"És ugye, Pál sem Jézust, hanem Mózes törvényeit hirdette..."
Pál se Jézust, se a Mózest nem hirdette, Pál a Krisztust hirdette a Megváltót. Elismeri Mózes szükségességét, de csakis Krisztusig.
" Péter (az apostol) nem hirdethette a körülmetélést, mert ő maga sem volt körülmetélve"
Ezt ugyebár nem állíthatod, és nem is erről volt szó. Amiről szó van ott, hogy " a tanítványok nyakába oly igát tegyetek, melyet sem a mi atyáink, sem mi el nem hordozhattunk?" ott nem a körülmetélésről, hanem a törvényről van szó, a körülmetélést 8 naposan végezték, így hát az adott volt, nem lehetett vitatkozni azon, hogy hordozása teher vagy se, felvegyük vagy se. A "körülmetélés evangéliuma" az szimbólum arra a törvényre nézve, amely kötelez a körülmetélésre, tehát a törvény betartása is kötelező lesz a körülmetéltnek. Nos a törvény betartásával már lehetnek nehézségei a zsidónak, ezért mondhatta Péter, hogy már az atyáik se voltak képesek igazán elhordozni.