"A lényeg az evangéliumok és Pál közötti eltérés, ami alapvetően a Messiás és a Megváltó közötti felfogásbeli különbségben jelentkezik."
Ez így van, de ennek a háttere az érdekes, a különbség a Messiás és a Megváltó között!
A Messiás lényegét és szerepét a történelmi háttér adja, az évszázadok óta fennálló szembenállás a héberek és az őslakosok között (most nem térek ki az etnikai különbségekre, de valójában erről van szó) mióta a héberek megjelentek Kánaánban, s megvetették lábukat, s végül az izraeli királyság megszűntével hegemóniára tettek szert a térségben mind hatalmi, mind pedig vallási téren.
A Messiás - mint felkent földi király - eljövetele, az izraeli királyság visszaállításának reményét fejezi ki. Jobb létük zálogát látták benne, aki megszabadítja őket a héber uralom alól.
Elegendő csak a Babilonból hazatérőkkel szembeni gyűlöletre, a templomuk építésével szemben támadt ellenállásra gondolni, valamint a Kr.e. 150 évvel történt eseményekre tekinteni, mikor a galileai zsidókat kiirtották, a maradékot Júdeába menekítették.
Jézus és tanítványai e térség szülöttei, Jézus ebben a térségben tanított. - Amennyiben valós személy volt...
Pál Megváltója a mózesi-héber hagyomány szerinti áldozati bárány, aki elviszi a zsidók bűneit, s még négy másik célból is áldozatként szerepel nála. Többek közt a földtulajdonlásról szóló isteni ígéret záloga is, ami ideológiai támasz lenne és legitimmé tenné a héberek honfoglalását, uralmát. Ugyanis a kánaáni mitológia szerint Él Ábrahámnak, Jákóbnak adta a földet, amire a héberek is oly nagyon áhítoztak, de velük nem jött létre ilyen szövetség, csak ígéret szintjén... A földtulajdonlásról szóló hagyomány még Jézus idejében is élénken élt a "pogányok" emlékezetében.
"Az evangéliumok személyének Jézusnak szintén nem kérdéses a létezése, hiszen olyan lényegi ütközés található istenről alkotott képében a korabeli zsidó vallás istenképével, amely megalapozhatja azt a konfliktust, amely végigvonul az evangéliumokon közte és kora írástudói között és végül a halálához vezetett."
Ez is helyes megállapítás, hiszen Jézus az evangéliumokban a "pogányok" Messiásaként lépett színre, szemben állva mind a zsidókkal, (héberekkel) mind Mózessel és törvénnyel, Istenével. Ő (Jézus) a kánaáni vallás híve volt - ha lehet így mondani - amelyben az Atya- és az Anyaisten egyenrangú félként játszottak szerepet.