Tudjátok, van az a vicc amikor az infektológus bemegy a bárba.... Nem nincs ilyen vicc.
Ez viszont az:
"1. A fekete kosz, ami rendszeres tisztítás mellett is időről-időre megjelenik a síneken, nem feltétlen por és olaj meg zsír keveréke, hanem inkább a sínszál oxidációja."
Minden különleges olaj, ami a sebességváltóba, transzformátorba, vagy bárhova jó, lágyíthatja a modellvonatok műanyag alkatrészeit, vagy éppen kioldhatja belőlük a lágyítót. Mindkét esetben a modell végét jelentik.... nem most, majd 5-6 év múlva.
8 év mindennapos, modellvasút üzemeltetés tapasztalatából mondom az alábbiakat:
Sebbenzines (vagy aromás oldószertől mentes foltbenzin) takarítás, és a pormentes környezet.
Az előbbit könnyebb, az utóbbit nehezebb kivitelezni. Hónapokon át elmennek a mozdonyok zárt levegős rendszerben. Alig jön le kosz a sínről, mozdonyról.
Nyitott terepasztal üzemben is megírták már régebben a legjobb megoldást: le kell takarni amikor nem használjuk. Ennyi, semmi hókuszpókusz. A szállópor egy alattomos dolog, 0-24-ben ott van.