Én másképp látom a dolgot. Pál létezése nem vitatható, ugyanis a leveleinek keletkezése egy személyhez köthető, az írások egy része pedig elemzések alapján is szintén egy főhöz köthetőek. Nem mind. A kereszténység ezeken az írásokon indul meg, nem az evangéliumokon. Az evangéliumok azonban más tészta. Ott nem a véres áldozaton alapuló megváltás a fő szempont, hanem a megígért szabadító Messiás bizonygatása a fő cél. Lehet találni bennük harmonizálási szándékot Pál teológiájával néhányat, de ezeket későbbi kísérletek eredményezhették. A lényeg az evangéliumok és Pál közötti eltérés, ami alapvetően a Messiás és a Megváltó közötti felfogásbeli különbségben jelentkezik.
Ezt tükrözheti a Péter és Pál közötti konfliktus, amely miatt nem engedik meg Pálnak, hogy a véresáldozat teológiáját a zsidók (körülmetéltek) között hirdesse.
Ettől persze Pál cselekedetei és életútja az Apsotolok Cselekedeteiben vitathatóak, például az is kérdéses, hogy a damaszkuszi leírás miért nem szerepel Pál leveleinek megemlékezéseiben küldetését a születéskori elrendeléshez és nem a damaszkuszi látomáshoz köti.
Gal 1,15. De mikor az Istennek tetszett, ki elválasztott engem az én anyám méhétől fogva (és nem a damaszkuszi úttól kezdve, holott az apcselben több helyen is erről van szó)
Az evangéliumok személyének Jézusnak szintén nem kérdéses a létezése, hiszen olyan lényegi ütközés található istenről alkotott képében a korabeli zsidó vallás istenképével, amely megalapozhatja azt a konfliktust, amely végigvonul az evangéliumokon közte és kora írástudói között és végül a halálához vezetett. Nyilván az ő cselekedeteinek leírásában találhatóak vitatható részek, és tanításában is látható egy harmonizálási szándék a próféták alapelveivel és ígéreteivel, de ezek az evangélimokon belüli ütközéshez vezetnek és szét lehet választani őket.
Jézus nézetem szerint nem volt sem a próféták Messiása, sem Pál Megváltója hanem olyan tanító, aki megpróbálta Isten útját igazán tanítani, de mivel nem írta tanítását közvetlenül le, még a szájába adott szavak is vitathatóak.