Nem az égők összteljesítménye a feszültségszabályozó.
Az állandó mágneses gerjesztésű generátor (ez robogókon "egy", nagymotoron "három" tekercs ami körül mágnes(ek) forognak) feszültsége a fordulatszámmal nő. A növekvő feszültség növekvő áramot hajtana át a meghatározott ellenállású fogyasztókon, azonban az áram a tekercsen is átfolyik, (elektro)mágneses mezőt generál, ezzel csökkenti gerjesztést, ami ellentétes hatású - csökkenti a kimeneti feszültséget.
Minden fordulaton van egy áram, aminél pont annyi a feszültség, mint ami kell.
Na ezt az áramot szabályozza - speciális fogyasztóként - a motorkerékpár feszültségszabályozója, mégpedig úgy, hogy változtatja a saját ellenállását.
Ha nő a feszültség, csökken az ellenállása, több áram folyik át rajta. Ha csökken a feszültség, nő az ellenállása kisebb áram folyik át...
(Nem pont így van, mert nem egyenáramról, hanem váltóról beszélünk, meg egyenirányításról, de ezt most hagyjuk.)
Szóval a többlet áram a feszültségszabályozón fog átcsorogni, az melegszik jobban ha kisebb teljesítményű - nagyobb ellenállású - fogyasztókat kötsz párhuzamosan a generátorral. De ha lekapcsolod a lámpát, akkor is ez történik, a feszültségszabályozó ezért meleg és van rajta hűtőborda.