fargo Creative Commons License 2000.01.04 0 0 309
"Namost ha jól értem a wastegate-tel állítható a nyomás mértéke és a membrán-rúd kombinációval az, hogy mikor épüljön fel."

Igen, ha jól emlékszem, valahogy így.

Az megítélés kérdése, hogy mikor célszerű belépnie a vastüdônek. Ha robbanékony autót akarsz, akkor minél hamarabb, ha kisebb fogyasztásút, akkor inkább késôbb. Szerintem a jó kompromisszum az egészséges: kicsit korábban belépô turbo és önuralom az ólomcipôs lábnak. Nekem úgy volt beállítva, hogy a max nyomaték-tartomány a gyári 2100-4200 ford/perc helyett kb 1800-4500 között volt elérhetô. Nagyon sokat nyomott az autó rugalmasságán és dinamizmusán, viszont a kocsi így kb 1 literrel többet is evett. Már ha toltam neki.

A szerelôk elég jól be tudják állítani a turbot, ha jól emlékszem, kb 20 perc elég volt nekik egy állításhoz, tesztvezetéssel meg próbaúttal együtt. Kicsit tekertek ezen, kicsit meg azon, próbáltak, korrigáltak aztán kész is volt. Mondjuk én kis lépcsôkben (0.2 bar) állíttattam a nyomást, így egyszerűbb volt, mint egyszerre egy nagyobb ugrás. A tönkrement szelep miatt mindenképpen nagyobb esélye volt a motor károsodásnak, bár ha jól tudom, utolsó szalmaszálnak még ott volt a kopogásérzékelô, de errôl valahol azt olvastam, hogy nem elég jó, néha túl késôn avatkozik be ahhoz, hogy a motor megússza.

Érdekes, hogy én eleinte nagyon féltem a turbonyomás emeléstôl, annyi minden rosszat olvastam róla. De szinte semmilyen rossza tapasztalatom nem volt ezzel kapcsolatban, nem égett át a hengerfejtömítés, nem olvadtak meg a gyertyák meg a dugattyúk, nem törtek vagy görbültek el a hajtókarok, nem halt le a turbo. Csak azt hiszem összesen 2x vagy 3x kellett kicserélni egy vákuum-membránt, ami a nagy nyomásnak köszönhetôen kb félévenként eldurrant. Meg a váltóban volt valami nyelestengely csapágy, vagy mi a szösz, ami egyszer elkezdett karistoló hangot adni, arra következtettünk, hogy a megnövekedett nyomatékot nem bírta.

Az egyik Volvo listán olvastam, hogy egy 740-esnek a motorját fel akarták áldozni, hogy megmérhessék, mekkora max. turbonyomást visel el a rendszer. Persze mindenféle kiegészítô berendezéseket is installáltak (második injektor rendszer, Saab kopogásérzékelô rendszer, vízbefecskendezés, stb.), és végül 24.6 bar (!!!) volt a végsô határ. Ezt a motor még különösebb károsodás nélkül bírta, csak az intercooler (köztes levegô hűtô) műanyag kupakja robbant szét. Szóval jók ezek a Volvok :-)

Előzmény: 850 (308)