fargo Creative Commons License 1999.12.30 0 0 294
Pitecus,

én elég hosszú ideig hajtottam egy 460-as Turbot. A leírt hibák közül egyet sem tapasztaltam, a turbo a jelentôs túlterhelés ellenére sem gyengélkedett, most már több mint 2 éve megy a gyári turbonyomás háromszorosával, és kutya baja sincs. Persze ügyelni kell a megfelelô használatra, errôl majd késôbb. A hengerfejtömítéssel sem voltak gondjaim, az említett extra igénybevétel ellenére sem. Elektromos hibákkal sem találkoztam, egy kivétellel, a légmennyiségmérôt kellett cserélni, de azt is a bekerült szennyezôdésnek köszönhetôen. Kb 100k km-t ment eddig úgy, hogy a kopó alkatrészeken kívül igazándiból nem kellett semmit javítani.

Most egy ismerôs hajtja, egyébként szerelô az Ivanicsnál a srác, 180k km körül kezdtek lehalni a hátsó lengéscsillapítók, a turbo kifogástalan, az AC-pumpát kellett javítani és csapágyat cserélni a generátorban. Tavasszal lesz 9 éves. Én nagyon szerettem, javaslom mindenkinek, elég masszív autó. Viszont meggondolnám a helyedben a 460-ast a 440 helyett, szerintem sokkal szebb, merevebb a kasztnija és nagyobb a csomagtere is. Annyit tudok róla, egy tuningmester elmondása alapján, hogy a 90 elôtti turbos motorok nem az igaziak, akkor módosítottak rajta valamit, onnantól kezdve jó. Csak össze ne törd, mert rendkívül költséges a javítása.

A turboról:
Az Ivanics a 460 Turboknál is 15 ezer km-ként javasolja az olajcserét, a szervízkönyvre hivatkozva. Sajna nem vették észre, hogy a turbos kocsikra vonatkozó lapok a szervízkönyv hátsó felében voltak, ahol a 10.000 km-kénti átvizsgálást javasolták. Én a következô mellett döntöttem: az átvizsgálásokat márkaszervíznek megfelelôen 15 ezrenként végeztettem, de olajat minden 7.500 km után cseréltettem, egyrészt a turbo miatt (érzékeny a jó minôségű és tiszta olajra), másrészt a megnövelt teljesítmény és az ezzel járó nagyobb igénybevétel miatt.

Ha vigyázol arra, hogy nem engeded túlforrósodni a turbot, akkor nem lesz vele gond. Ha hosszabb ideig hajtasz autópályán és magas sebességen, akkor megállás után NE állítsd le rögtön a motort, hanem hagyd alapjáraton lehűlni 1-2 percig. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha "szereplôsen", sokat gyorsulva mentél a kocsival. Ekkor ugyanis a turbo annyira felmelegszik, hogy vörösen izzik, és ilyenkor annak hômérséklete meghaladja azt a fokot, ahol a kenést végzô olaj elpárolog, szárazon hagyva a csapágyat. Ameddig a motor jár, a turbo folyamatosan kap olajat a kenéshez, de ha leállítod, az olaj elillan, a turbo csapágy megszorul, s következô indításkor kénytelen szárazon pörögni, ami a csapágy berágódásához, a feltöltô halálához vezet. Ha erre vigyázol, no meg arra, hogy amíg hideg a motor, addig lehetôség szerint nem "turbózol", akkor a feltöltôvel nem nagyon lehet baj.

Az Ivanicsos srácokat kérdeztem annakidején, ôk mondták, hogy eddig összesen 2db 400-asban cseréltek turbot, az egyiknél (ukrán darab) rendszeresen elmaradt az olajcsere, a másikat meg a vadbarom gazdája széthajtotta.

Még egy dolog: a 460-asnak jó esetben 4 db hűtôje van: az olajhűtô csôkígyója, az intercooler hűtô, a klíma hűtô és a vízhűtô. A sokat emlegetett "termikus problémákat" a motor annak köszönheti, hogy a menetközben becsapódó szennyezôdések (bogarak, falevelek, por, szösz, stb.) eltömítik a hűtô felületét, és az nem tud hôt leadni. Ebbôl adódhatnak az átégett hengerfejtömítések és a felforrt hűtôvíz. A márkaszervízben nekem rendszeresen figyelték és tisztították a hűtôket, ezért ilyen gondom nem volt. Az ilyen jellegű hibákat inkább a hanyag kezelés, mint konstrukciós hibák okozzák. Ebbe viszont beleestem a 850-essel, nem figyeltem rá.

Ha kíváncsi vagy valamire, kérdezz bátran :-)

Előzmény: Pitecus (293)