Szia araya,
- Valóban gyakran előfordul, hogy az ember pár héttel, pár hónappal később már más pontszámot adna egy lemezre, mint a pillanat hevében, de azért gyökeres változások nem szoktak történni. Sajnos a hazai Hangpróba nem úgy történik, mint a kinti (Hammer, RockHard és társaik). Ott a kiadók minden Hangpróbás CD-ből annyi példányt küldenek a szerkesztőségbe, ahány pontozó van, így mindenki kedvére hazaviheti és elmélyedhet az adott lemezben. Nálunk még ma is igen sokszor saját vagy bolti példányok kerülnek meghallgatásra és ott helyben, első hallásra kell pontot adni az irodában. Ez nem a legszerencsésebb megoldás, de változásra egyelőre nem is lehet számítani.
- Az mp3-ról. Én magam nem élek vele, sőt az írt CD-ket sem kedvelem igazán, de abszolút egyetértek azzal, hogy a demók terjesztésére a Net kiválóan alkalmas. Ez a módszer megkönnyíti az új bandák számára, hogy eljussanak a zenehallgatókhoz, kiiktatva az olyan közbülső állomásokat, mint a fanzine-ek, újságok, kiadók, terjesztők. Nekem csak az nem tiszta, hogy a Neten már ma is megtalálható irdatlan mennyiségű új zene között hogyan fognak kiigazodni a friss zenékre éhes emberek. Hogy fogsz rátalálni azokra a demókra, új zenékre, amik esetleg tetszhetnének neked. Jó, te mondjuk rászánsz pár órát a szörfölésre, de akinek nincs annyi szabadideje, azzal mi lesz? Ő továbbra is beéri majd azzal, amit elétesznek egyes site-okon, és akkor minden marad a régiben. Vagy tévednék?
- Más kérdés az mp3-ak esetében a jogvédett dolgok Netre helyezése, terjesztése. Világos, hogy én is használok magnókazettákat, van is vagy pár ezer, amit az évek során vettem fel. Egyértelmű, hogy a mai zeneáradatot egyetlen fanatikus sem követheti megvásárolt CD-kkel, ez a bakelit lemezek idejében sem volt másképp. Vettem, felvettem, majd eladtam, cseréltem. Csak azokat tartottam, és tartom meg ma is, ami igazán fontos.
(De ezek a felvételek saját használatra születtek. Na jó, még pár havernak :-)) )
Amelyik zenész, zenekar ma a site-ján hozzáférhetővé tesz zenéket, az nyilván azért teszi, mert ezt minél szélesebb körben terjeszteni akarja. Viszont, aki ezt nem teszi meg, mert szerződtetett csapat, bolti terjesztéssel, annak Kovács Pistike miért húzhat ki a zsebéből pénzt azzal, hogy a nótákat mp3-ban felteszi a site-jára vagy valami szerverre.
Ellentétben az agyatlan popzenékkel, ahol max. 2, esetleg 3 sláger van egy új lemezen, valamint 8-10 totál töltelék, a rockzene mindig is album műfaj volt, vagyis a teljes lemezt kellett hallanod. Ezért a mi világunkban az mp3 kevesebb kárt okozhat a bandáknak, mint a bojgruppoknál. De kár azért okozódik.
És itt most nem a kalózfelvételekről, a koncertekről, demókról, japán bónusznótákról beszélek, hanem a teljes albumokról. Ezek mp3-as netes terjesztése joggal aggaszthatja a zenészeket is, nemcsak a kiadókat.
Különösen amikor valaki ezt még nem is brahiból csinálja, hanem pénzért. Gyárt mp3-as CD-ket és meghirdeti eladásra. Ez olyasmi, ami végképp nem pártolható. Egyszerűen ellopja más tulajdonát.
Bár magam nem néztem körül ez ügyben, de úgy tudom, a Metallica az S&M megjelenése előtt pár nappal igen széles körben hozzáférhetővé tette a Neten a teljes új anyagot. Nyilván nem tökéletes minőségben, viszont ahhoz elég nagy nyilvánossággal, hogy a belőlük pénzt csinálni szándékozók ne tudják értékesíteni a fanatikusok között a promo CD-kről (ezek rendszerint a megjelenés előtt pár héttel kerülnek ki a médiához) készített mp3-jaikat.
Ez okos húzás volt, valószínűleg sokan követik majd a példájukat.
Ez egy komoly téma, lehet róla vitatkozni, talán lehetne is ebben a topicban, de azt azért hozzátenném, hogy sok mindent nem lehet előrelátni. Az mp3 a jövőben még inkább megmozgatja majd a kiadókat, némelyekre rá is fér ez, de hogy pontosan milyen változásokat idéz elő, azt szvsz még csak találgatni lehet.