A muveszetek fejlodnek, talan meg at is alakulnak. A 20. szazadi technikai felfedezesek meggyorsitottak ezt a folyamatot (kepzomuveszet >>> foto/film, szimfonikus zenekar >>> szintetizatorok). Letrejott egy uj fogalom, a PR, aminek kovetkezteben rengeteg alkalmazott muveszetre van szukseg (ipari formatervezes, reklamgrafika, PR szovegek, reklamzenek). Leonardo ma reklamfotos, Bach pedig most fejezte be "Calgonnal a mosogep is tovabb el!" cimu opusat. Az alkalmazott muveszeti alkotasok, bar formailag akar muveszi szinten is lehetnek, nem hordoznak uzenetet -- eppen a lenyeg hianyzik.
A zene kulonosen gondban van. Amit zenenek hallunk, az -- bar erosen leegyszerusitve -- a matematikan alapszik: a dallamok, a harmoniak, a ritmusok, akar meg a hangszinek is. A kombinaciok szama pedig veges, kulonosen ha betartjuk az elozo korok altal diktalt jatekszabalyokat (metrumok, hangnemek, formak, hangszereles). Merfoldkovek akkor szulettek, ha valaki ki mert lepni a korabbi keretek kozul. Beethoven atformalta a szonataformat, Debussy ki tudott lepni a hangnemek kotottsegebol, mikozben mindkettejuk muveszete hallgathato/befogadhato is maradt (Schonberg dodekafoniajarol ugyanekkor ez mar nem egyertelmuen mondhato el).
Mara raadasul egyertelmuen kettevalt a tomegkultura es az elitkultura. Gyakorlatilag nincs atjaras, vagy ha van, hat az se jobb (Duke Ellington szimfoniaja -- ja bocs, mara mar a jazz is elitkultura, Vanessa Mae, A Harom Tenor). A popkultura maga is befolyasolja a tomegizlest, a vegso cel a fogyasztas, ld. Spice Girls effektus. Az elitkultura ekozben minden eddiginel hajlamosabb a sznobizmusra.
Meg egy relevans tenyezo: a zenei neveles katasztrofalis, remenytelen helyzetben van, ami a jovore nezve sem ad sok alapot az optimizmusra.
Azert van olyan kortars komolyzene is, amit erdemes hallgatni. Nusrat Fateh Ali Khan. Arvo Part (Pa:rt). Lajko Felix. A lemezboltokban az arusok bizonytalanok, melyik polcra kell a CD-iket helyezni. Ez jo jel.
Bocs a hosszusagert, es a kicsit talan osszefuggestelenre sikerult fejtegetesert.