TCrown Creative Commons License 1999.11.11 0 0 21
Kedves Ungi,

Én megpróbálkozom a kért elemzéssel:

Szerintem ez egy brutálisan bátor, obszcénul őszinte, kegyetlenül kifinomult film, ami azért jó, mert olyan, szentként kezelt mítoszokat mer megkérdőjelezni, amelyeket manapság megközelíteni is csak három földig hajlás után lehet (ebben csak egyetlen film hasonlít rá, az is csak nyomokban, a TRAINSPOTTING).

Feltételezni meri, hogy mára minden bölcsesség semmitmondóvá vált,
hogy minden szokásos eksztázis szánalmasan közömbös,
hogy a kék ég meghódítása csak egy unalmas repülőstanfolyam kérdése,
hogy egy folyó víz helyett már inkább gumikerekek, fémkarosszériák és vak reflektorok hömpölygése,
hogy a technika már rég megalázó vereséget mért az emberre,
hogy az emberek közötti kommunikáció már csak látszat,
hogy végérvényesen magányosak és elkárhozottak vagyunk,
és hogy a világ egyetlen monokróm senkiföldje.

Fel meri tenni azt a kérdést, hogy MI VAN AKKOR, HA MÁR SEMMI SINCS?
Mi van akkor, ha nincs fogódzó, nincs talaj, ha nincs egyetlen fix pont amihez támaszodva ki lehetne billenteni sarkából a világot?
Mi van akkor, ha "minden egész eltörött / minden szerelem darabokban / minden láng csak részekben lobban"?
Mi van akkor, ha ez - minden propaganda ellenére - egy dekadens világ, ami nemsokára atomjaira hullik szét? És mi van akkor, ha ez már meg is történt, csak nem merjük bevallani?

Ez a film a mi irracionális világunkról szól, amibe normális, racionális, érzékeny emberként képtelenség beilleszkedni - éppen ezért érdemes elhagyni, és megpróbálkozni egy még irracionálisabbal, amelyben legalább még létezik olyasmi, hogy szenvedély (szenved-éj) érzelmek és élvezet.

Csodálatos ebben a filmben, hogy olyan finoman ragad meg, és nyom a víz alá, hogy észre sem veszed, csak a végén, amikor enged újból felszínre bukni, s úgy kapsz levegő után, mint egy fuldokló.
Zseniális, hogy olyan egyszerűen vezet be egy teljesen idegen, eszelős értékrendbe, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne.
Fenomenális, hogy annyira beépül a tudatodba, hogy ezután nem tudsz úgy autóra nézni, hogy ne jusson eszedbe.
Félelmetes, hogy perverzzé tesz másfél órára, és szexuálisan vonzóvá tud tenni nemcsak egy zúzódásokkal, sebekkel teli női testet, nemcsak egy agyondrótozott, nyomorék női testet, de egy autó karosszériáján lévő roncsolódást is.
Félelmetes, hogy nem ismersz magadra, miközben nézed.

Előzmény: Ungi (19)