"Amikor a fogaskerekű pályán 1881. májusában a forgalom megindult, egy darab kéttengelyes, Bécs külvárosában, Floridsdorfban lévő gépgyárban készült, bronz fogaskerékkel bíró mozdony lépett szolgálatba. Ezzel bonyolódott a forgalom egészen az 1883. február 2-án bekövetkezett halálos baleset utáni néhány hétig. Ezekben a kezdeti években a fogaspályán elegendő volt egy mozdony is, a forgalom többet nem igényelt.
A szóban forgó februári napon a kora reggeli órákban Salgóra induló szerelvényt vontató mozdony fogaskerekéről két fog letörött, minek következtében a „Sipka-szoros” mellől az egész szerelvény megállíthatatlanul visszafutott, s a Kútház előtti kanyarnál a lendület az egész szerelvényt kisodorta magával a mozdonnyal együtt.
A balesetnek, sajnos, hét halottja volt. Meghalt a fűtő, valamint az előző napon a községben tartott lakodalomból a vonattal a telepen át közeli községükbe hazatérni igyekvő vendégek hat tagja. Mindössze négy személynek sikerült megmenekülni.
A szörnyű esemény után a vállalat sürgősen kapcsolatot keresett a svájci Winterthur városban működött lokomotív gépgyártással foglalkozó üzemmel, amelynek mérnökei alapos helyszíni felmérést végeztek a szintkülönbségek, a kanyarok és más terepadottságok tekintetében. Ezek alapján rövid idő múlva megkapta a vállalat az új mozdonyt. Hasonló kivitelben a salgóbányai műhelyben is elkészítettek egy példányt a forgalom megnövekedése után. Ezekkel a mozdonyokkal dolgozott a vasút egészen a felszámolásig."
http://epa.oszk.hu/03200/03286/00047/pdf/EPA03286_palocfold_2002_salgotarjan_375-380.pdf